Nieuws, Persbericht

AdCoin gaat switchen naar Proof-of-Stake met masternodes op 20 december

Online adverteren in normale valuta brengt verschillende problemen met zich mee, zoals hoge transactiekosten, gebrek aan transparantie en betalingsrisico’s. Blockchain technologie lost deze problemen op, daarom kwamen vier ondernemers in 2017 bij elkaar om AdCoin te stichtten, de betaaloplossing voor online adverteren. Fast forward naar de zomer van dit jaar, werd AdCoin slachtoffer van 51% attacks op Cryptopia door veranderde economische en technologische omstandigheden. Omdat blockchain technologie blijft evolueren, waren deze aanvallen een reden voor AdCoin om haar algoritme ook door te ontwikkelen; van Proof-of-Work naar Proof-of-Stake met masternodes.

Nederland, 14 november, 2018

AdCoin, de cryptocurrency voor online adverteren, gaat switchen van algoritme. Net als Bitcoin moet AdCoin gemined worden (Proof-of-Work, PoW) om de blockchain in stand te houden en nieuwe AdCoin te kunnen minen. De gedachte achter mining is dat een blockchain gesteund wordt door een bepaald aantal individuen (>51%) om bij te kunnen dragen aan het netwerk en veiligheid. Omdat de meeste mensen een computer hebben, geeft het minen van blocks hen de kans om het blockchain project te steunen. Helaas zijn er tegenwoordig krachtige mining machines, ASIC miners, die de mining power domineren voor een hoop blockchain protocollen. De prijs om deze machines te huren of te kopen is sinds vorig jaar met 90% gedaald. Deze ontwikkeling gaf hackers de mogelijkheid om de blockchain te saboteren en AdCoin te dupliceren. Gedurende de zomer van 2018 heeft AdCoin meerdere 51% attacks te verduren gekregen op Cryptopia. Dit resulteerde erin dat 499.000 AdCoin werd gedupliceerd en daarmee de koers negatief beïnvloede. Op korte termijn heeft AdCoin destijds al enkele oplossingen doorgevoerd: het aantal blockchain bevestigingen verhogen van 20 naar 250 blocks, het stimuleren van meer betrouwbare miners en Cryptopia vergoeden voor de ‘verloren’ 499.000 AdCoin.
AdCoin bestaat inmiddels 1,5 jaar en de initiële coins zijn gedistribueerd onder investeerders, adverteerders, uitgevers en andere geïnteresseerde partijen. Dit gaf AdCoin de mogelijkheid om de community op een nieuwe manier bij te laten dragen aan de ontwikkeling van AdCoin. Deze nieuwe methode, Proof-of-Stake genaamd, vervangt de mining power door vastgezette AdCoin. Iedereen die AdCoin bezit kan bijdragen aan de veiligheid en stabiliteit van het netwerk door AdCoin vast te zetten, en daarvoor beloond te worden. Als toevoeging op PoS introduceert AdCoin masternodes. Deze nodes in het netwerk worden gebruikt voor speciale transacties en als extra beveiliging en beheer van het netwerk. Masternodes worden beloond met een deel van de block beloningen, vergelijkbaar met de mensen die AdCoin vastzetten. Overgaan op PoS met masternodes lost de huidige problemen met de blockchain op en zorgt ervoor dat deze snel, goedkoop en stabiel blijft in de toekomst. Het switchen naar het nieuwe algoritme zal beginnen op 20 december 2018. Het vastzetten van AdCoin zal beschikbaar zijn voor iedereen die AdCoin in bezit heeft, waar masternodes minimaal 100.000 AdCoin vereisen om beschikbaar te komen voor het opzetten. De exacte beloningen van het vastzetten en de masternodes hangen af van de hoeveelheid AdCoin die vastgezet is en de hoeveelheid masternodes die online zijn. De verwachte beloning zal ongeveer rond de 4% liggen, terwijl deze bij masternodes dichtbij de 6,5% zal zitten (beginnend op circa 14%).
AdCoin is constant actief op Twitter en Telegram, dus voor constante updates is AdCoin te volgen op Twitter (www.twitter.com/getadcoin) of lid te worden van de Telegram groep (https://t.me/adcoinacc).