Coinbase wil afrekenen met oneerlijke tokenlanceringen. Daarom komt de cryptobeurs nu met een eigen verkoopplatform, waarmee particuliere beleggers wél een eerlijke kans krijgen om mee te doen. En het begint snel: de eerste verkoop staat al deze maand gepland.
Weg met voorkennis en insiders
Met het nieuwe platform zegt Coinbase een einde te willen maken aan frustraties die veel beleggers herkennen: technische problemen, beperkte toegang en voorkeursbehandelingen voor insiders.
In een eerdere teaserpost op 7 november schreef Coinbase al: “Het hoeft niet zo te zijn.” Daarbij lieten ze klachten zien van gebruikers die zich buitengesloten voelden bij eerdere tokenlanceringen. Nu blijkt waar dat op doelde: een eigen platform dat de regels eerlijk maakt voor iedereen.
HODLers krijgen voorrang
Wat dit platform bijzonder maakt, is het slimme toewijzingssysteem. Coinbase beloont namelijk beleggers die hun tokens vasthouden. Wie niet meteen verkoopt, maakt bij toekomstige verkopen meer kans op een grotere toewijzing.
Het idee doet denken aan de ICO’s van vroeger, maar dan gereguleerd en transparanter. In plaats van aandelen koop je tokens van een nieuw crypto-project, vaak tegen een lage instapprijs. Zo begon ook Ethereum ooit: in 2014 kon je voor 30 cent per stuk instappen.
Eerste project: Monad start op 17 november
De eerste tokenverkoop op het platform laat niet lang op zich wachten. Op 17 november kunnen gebruikers instappen bij Monad (MON), een nieuwe, supersnelle blockchain die compatibel is met Ethereum.
Er wordt 7,5 procent van het MON-aanbod verkocht tegen een vaste prijs van 0,025 dollar per stuk. Beleggers mogen bedragen tussen de 100 en 100.000 dollar inzetten. Wordt alles verkocht, dan zou dat Monad meteen een waardering van 2,5 miljard dollar geven.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
