Turkije staat te popelen om een blockchain-hub te worden. Dezelfde passie is echter niet van toepassing op cryptocurrencies, zo vertelde de Turkse president Erdoğan onlangs.
“We zijn absoluut niet van plan crypto te omarmen”
Zaterdag konden Turkse jongeren uit het hele land vragen stellen aan president Erdoğan. Eén persoon verwees naar het Digital Turkish Lira Collaboration Platform dat vorige week werd aangekondigd, en vroeg of de centrale bank cryptocurrencies zou omarmen. Hij vroeg Erdoğan ook naar zijn mening over crypto.
“We zijn absoluut niet van plan cryptocurrencies te omarmen”, antwoordde de president en voegde eraan toe: “Integendeel, we hebben een oorlog tegen hen. We zouden cryptocurrencies nooit ondersteunen. Omdat we verder gaan met onze eigen valuta die een eigen identiteit heeft.”
Binali Yıldırım, de voormalige premier van Turkije en plaatsvervangend voorzitter van de Ak-partij, legde vervolgens uit dat cryptocurrencies strikte toezicht vereisen vanwege hun potentiële risico’s.
Turkije kondigde in 2019 voor het eerst plannen aan voor een nationale blockchain-infrastructuur. Sindsdien hebben de regering en de lokale autoriteiten een pro-blockchain-standpunt ingenomen. De regering deelde plannen voor de creatie van een eigen digitale valuta met tests gepland voor eind 2021.
De Centrale Bank vanTurkije heeft een grote stap gezet in de richting van een eigen digitale munt door het Digital Turkish Lira Collaboration Platform op te richten met drie lokale technologiebedrijven.
De laatste opmerkingen van president Erdoğan over cryptocurrencies markeren echter een mogelijk einde voor het cryptovriendelijke tijdperk van Turkije, waarin verschillende wereldwijde crypto exchanges zoals Binance en Huobi operaties in het land opzetten.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
