Het aandeel Coinbase is vanaf de all-time high van 381 dollar op de openingsdag in april 2021 met 84 procent gezakt. Toch is CEO Brian Armstrong van mening dat de beursnotering grote voordelen heeft voor Coinbase.
Wereldwijde bekendheid
“De beursnotering heeft ons op het grote podium gezet, waar we deals hebben gesloten met BlackRock en bedrijven als Meta”, zo is Armstrong nog altijd positief over de beursgang. “Nu zijn we het eerste Fortune 500 bedrijf dat in de crypto-industrie opereert en kunnen we handelen met andere Fortune 500 bedrijven. Zij behandelen ons nu meer als een legitieme wederpartij”, aldus Armstrong tegenover Messari CEO Ryan Selkis tijdens de Mainnet conferentie in New York.
Voordat Coinbase beursgenoteerd werd, sprak Armstrong met verschillende CEO’s die juist hadden besloten om private bedrijven te blijven. Eén belangrijk voordeel van de beursgang is dat het eenvoudiger is om geld op te halen tegen aantrekkelijke rentes. Vorig jaar haalde Coinbase bijvoorbeeld in één week 3 miljoen aan kapitaal op, zonder dat hij daar überhaupt voor naar een meeting moest.
Zijn er ook nadelen?
Uiteraard zitten er niet alleen maar voordelen aan de beursnotering. Als nadelen noemt Armstrong de aandacht vanuit het publiek en de media. “Als ik eerlijk ben denk ik dat niet al die aandacht goed is voor het bedrijf. Mensen pushen over het algemeen hun eigen narratief of schrijven anti-tech verhalen die als opinie aangemerkt moeten worden, maar dat niet zijn”, zo spreekt Armstrong over de negatieve kanten van de beursnotering.
Coinbase voelt volgens Armstrong als één van de grootheden van de industrie ook de verantwoordelijkheid om zich als beschermheer op te stellen. Die gedachte heeft ertoe geleid dat Coinbase de rechtszaak van Tornado Cash gebruikers tegen het Amerikaanse ministerie van financiën steunde. “Het sanctioneren van open-source software is als het permanent afsluiten van een snelweg, omdat criminelen deze gebruikten als vluchtweg”, aldus Armstrong.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
