Het Deense farmaceutische bedrijf Novo Nordisk zag haar aandeel vanmorgen flink kelderen na de opening van de beurs. De neerwaartse beweging kwam voort uit een mededeling van het bedrijf op dinsdagavond dat bedrijfsresultaten in 2026 flink zullen gaan tegenvallen.
Verwachtingen 2026 omlaag bijgesteld, koers klapt ineen
Novo Nordisk produceert het geneesmiddel Wegovy, dat eind 2025 ook werd goedgekeurd in de Verenigde Staten. Het is een medicijn dat vooral wordt gebruikt bij mensen met overgewicht of obesitas. Het is erg populair en succesvol, waardoor het bedrijf de afgelopen jaren flink profiteerde met hoge omzetten en winsten.
Het bedrijf kondigde op dinsdag via haar CEO, Mike Doustdar, aan dat er in 2026 een ongekende prijsdruk zal ontstaan. Hierdoor zullen de resultaten in 2026 naar verwachting een flink stuk lager uitvallen.
Uit een eerdere peiling onder aandeelhouders bleek dat zij rekening hielden met een terugval van 2 procent in het bedrijfsresultaat van dit jaar. Uit de mededeling blijkt echter dat men rekening moet houden met maximaal 13 procent.
Als gevolg van de mededeling ging het aandeel van Novo Nordisk vanmorgen hard onderuit. De koers zakte van bijna 59 dollar naar net iets meer dan 50 dollar. Een totale correctie van ruim 14 procent dus.
Veranderende omstandigheden zorgen voor meer druk op verkoop
De bijgestelde verwachtingen komen voort uit een aantal verschillende factoren. Allereerst ziet Novo steeds meer bedrijven die met eigen medicatie proberen door te breken op de obesitasmarkt.
Daarnaast probeert de Amerikaanse president Donald Trump de geneesmiddelenprijzen in het land te verlagen. Hierdoor wordt de concurrentiedruk alleen maar groter in 2026. Bovendien lopen meerdere patenten op semaglutide in het buitenland dit jaar af.
Novo Nordisk hanteert inmiddels lagere prijzen voor vaste klanten, die zelf voor hun medicatie moeten betalen. Hierdoor worden er lagere inkomsten en winsten gerealiseerd dan eerder werd verwacht. Door al deze omstandigheden lijken de buitengewoon sterke groeipercentages van de afgelopen jaren nu echt tot het verleden te gaan behoren.
Zelf betalende consumenten bieden “sprankje hoop”
Markus Manns, portfolio manager bij de investeringsmaatschappij Union Investment, zegt dat Novo een schokkend vooruitzicht heeft gegeven voor 2026. Niemand had een dergelijke daling verwacht, waardoor de reactie van het aandeel ook sterk was.
Toch ziet Manns ook nog een “sprankje hoop” voor het farmaceutische bedrijf dat in 2024 nog de grootste was van heel Europa. De recente sterke verkopen, waarbij consumenten bereid waren om deze medicatie zelf te betalen, zouden ervoor kunnen zorgen dat de negatieve verwachtingen toch nog iets rooskleuriger kunnen uitvallen in de loop van het jaar.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
