De AEX-index kleurt vandaag opnieuw donkerrood. De beurs in Amsterdam staat 1,32 procent in de min en noteert op 922,6 punten. Vooral de chipsector krijgt rake klappen: ASML verliest 6,42 procent, terwijl BESI zelfs 6,96 procent lager noteert.

Amerikaanse renteverwachting duwt markten omlaag
De stevige daling is een gevolg van het recente rentebeleid van de Amerikaanse centrale bank (Fed). Eind oktober gaf de Fed al aan dat een renteverlaging in december onwaarschijnlijk is. Die waarschuwing werd deze week bevestigd in de notulen van de laatste rentevergadering.
Steeds meer leden van het rentecomité zien een rentepauze als de juiste volgende stap. Daarmee verdwijnt het vooruitzicht op versoepeling van het monetaire beleid, en dat raakt vooral risicovolle beleggingen zoals aandelen en crypto.
De glijpartij van de Amerikaanse S&P 500 begon exact op het moment dat de zogeheten reële rentes begonnen te stijgen. Die reële rente is de feitelijke prijs van kapitaal, berekend door de inflatie af te trekken van de nominale rente. Hoe hoger deze rente, hoe aantrekkelijker staatsobligaties worden ten opzichte van aandelen.
Sterke dollar en defensieve markthouding
Niet voor niets zien we de Amerikaanse dollar deze week flink aantrekken. De financiële markten maken zich op voor een meer defensieve fase. Opvallend genoeg rekende de Fed enkele maanden geleden nog op meerdere renteverlagingen. Nu de inflatieverwachtingen dalen, zou daar juist ruimte voor zijn. Toch gebeurt het tegenovergestelde.
Het gevolg: een liquiditeitsschok op korte termijn. Beleggers trekken zich terug uit risicovolle posities, zonder dat er directe signalen zijn voor een recessie of kredietcrisis.
Wat kunnen we verwachten?
De komende weken worden cruciaal voor zowel de cryptomarkt als de aandelenmarkt. Als de Amerikaanse centrale bank toch besluit om in december de rente te verlagen, kan dat zorgen voor een krachtige opleving. Maar voorlopig houdt de markt de adem in.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
