Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Bitcoin (BTC) is vandaag teruggezakt naar ongeveer 68.200 dollar, terwijl de hoop op een de-escalatie tussen de Verenigde Staten en Iran afneemt. De grootste cryptomunt verloor daarmee ruim vier procent ten opzichte van een dag eerder.
Ook de rest van de cryptomarkt kleurt rood. Grote altcoins zoals Ethereum (ETH), XRP, Solana (SOL) en Cardano (ADA) daalden nog harder, met verliezen van vier tot zes procent.
De olieprijs blijft een belangrijke drijfveer op de financiële markten. Vandaag steeg de prijs met zo’n zes procent, waarmee eerdere dalingen volledig werden weggepoetst. Dat vergroot de zorgen over oplopende inflatie en mogelijke verstoringen in de energievoorziening door het conflict met Iran.
Ook op de aandelenmarkten was het sentiment negatief. De Nasdaq daalde 2,1 procent en de S&P 500 leverde 1,5 procent in. De AEX sloot eveneens lager en eindigde de dag met een verlies van 1,3 procent.
Tegelijkertijd liep de obligatierente verder op. De Amerikaanse tienjaarsrente steeg met 7 basispunten naar 4,40 procent. In Duitsland klom de tienjaarsrente zelfs met 10,5 basispunten naar 3,06 procent.
De zeven grootste techbedrijven, de zogeheten Magnificent Seven, staan inmiddels allemaal ruim onder hun all-time highs. Geen enkel aandeel weet uit de greep van de correctie te blijven.
Microsoft voert de dalers aan met een verlies van 34 procent, gevolgd door Meta dat 30 procent lager staat. Tesla verloor 25 procent, terwijl Amazon 20 procent onder zijn piek noteert. Alphabet en Nvidia staan respectievelijk 19 en 18 procent lager. Apple houdt zich nog het beste staande, maar ook daar bedraagt het verlies inmiddels 14 procent.
Ook crypto-gerelateerde aandelen stonden stevig onder druk. Bedrijven als Coinbase, Circle en Strategy verloren tussen de drie en vier procent.
De zwaarste verliezen waren te zien bij bitcoinminers. Hut 8 daalde 8,6 procent, terwijl IREN en Riot Platforms meer dan zeven procent moesten inleveren. Ook TeraWulf en HIVE Digital sloten fors lager.
Opvallend is dat veel van deze bedrijven steeds meer richting AI-infrastructuur bewegen. Daardoor volgen ze niet alleen de Bitcoin koers, maar ook de bredere techsector, die momenteel onder druk staat.
Er was één duidelijke uitzondering. MARA Holdings steeg juist met 8,7 procent, nadat het bedrijf bekendmaakte voor 1,1 miljard dollar aan Bitcoin te hebben verkocht om schulden af te bouwen.
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.