Terwijl veel cryptomunten in het rood staan, gebeurt er iets opvallends. De dominantie van Bitcoin (BTC), het marktaandeel van Bitcoin ten opzichte van de rest van de cryptomarkt, neemt af. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor meer vuurwerk bij altcoins. Maar wat betekent dit precies voor de markt?
Bitcoin Dominance zakt onder de 59 procent
De dominantie van Bitcoin is deze maand gedaald van ongeveer 61 procent naar 58,9 procent. Die terugval wijst erop dat Bitcoin momenteel minder sterk presteert dan andere cryptomunten.

De daling van de dominantie is opvallend. Tijdens marktcrashes is het namelijk meestal juist Bitcoin die het minst sterk daalt. Altcoins zijn doorgaans volatieler en verliezen onder een bearish sentiment sneller waarde, wat normaal gesproken leidt tot een stijgende dominantie van BTC. Toch zien we nu juist een daling van de dominantie.
De daling komt vooral doordat verschillende altcoins juist sterke stijgingen laten zien. Terwijl Bitcoin in de afgelopen 24 uur een verlies van 4,7 procent liet zien, valt Internet Computer (ICP) op met een stijging van maar liefst 16,9 procent. Ook projecten zoals Provenance Blockchain (HASH) en Hyperliquid (HYPE) noteren aanzienlijke winsten, met toenames van respectievelijk 11,1 en 6,6 procent in dezelfde periode.
Komt er een altcoin seizoen?
Analist Cryptofy Hub ziet de daling van de BTC-dominantie als een signaal van een “structurele verschuiving” binnen de markt. Volgens hem geloven veel beleggers nog niet in een altseason, maar: “Hetgene waar de meeste mensen nu niet in geloven, zou weleens werkelijkheid kunnen worden.”
Een andere analist, Bitcoinsensus, wijst op X op een ander opvallend patroon. Volgens hem volgde er historisch gezien telkens een altseason na een nieuwe all-time high van Bitcoin.
De grafiek die hij deelt toont twee eerdere gevallen waarin de totale marktkapitalisatie van altcoins met enkele honderden procent toenam na een piek in de BTC koers. Zo steeg de altcoinmarkt met een factor 267 na de ATH in 2017 en met 359 na de top van 2021. Nu zouden we volgens de analist aan de vooravond staan van een nieuwe rally, met mogelijk een stijging tot wel 471 procent vanaf de bodem.
Toch is het nog niet zo eenvoudig om nu al te spreken van een altseason. Daarvoor moet de bullmarkt standhouden, en op dit moment geven niet alle signalen groen licht. Zo zakte Bitcoin onlangs onder het 50-weeks voortschrijdend gemiddelde (50W SMA), een indicator die het gemiddelde van de afgelopen 50 weken laat zien. Historisch gezien betekent een doorbraak onder dit niveau vaak het begin van een bearmarkt.
OKX maakt gebruikers PEPE-miljonair
Maak nu een account bij OKX en claim gratis 1 miljoen PEPE. Deze actie is tijdelijk geldig dus wees er snel bij.
Maak je account en Claim je 1.000.000 gratis PEPE.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
