De geldprinter van de Federal Reserve is overuren aan het draaien. We zien de dollar al verzwakken en de Bitcoin en goud prijs stijgen. Zal er een enorme inflatie komen?
Bitcoin als oplossing voor de crisis
In een brief aan investeerders van 29 juli merkte Dan Morehead, de CEO van Pantera Capital, op dat de Verenigde Staten een schokkend bedrag heeft gedrukt. Ze willen op deze manier de financiële crisis, veroorzaakt door de pandemie bestrijden.
‘De Verenigde Staten drukten in juni meer geld dan in de eerste twee eeuwen na hun oprichting‘, schreef Morehead. Vorige maand was het Amerikaanse begrotingstekort – $864 miljard – groter dan de totale schuld van 1776 tot eind 1979.
Morehead maakte duidelijk dat Pantera Capital de Bitcoin ziet als de oplossing voor de huidige crisis. Hij zette de effecten van het gelddrukken in de afgelopen maanden tegenover de prestaties van Bitcoin door de eeuwen heen.
Morehead noemde de resulterende inflatie de belangrijkste reden waarom men “uit papiergeld en in Bitcoin moet stappen”. Volgens de CEO “is er geen behoefte aan voor inflatie gecorrigeerde cijfers met Bitcoin, omdat er geen inflatie/hyperinflatie is.”
Rente naar 0
Analist Peter Schiff maakt zich ook zorgen over de desastreuze effecten van het enorme aantal geld dat er bij gedrukt wordt. Hij reageerde op de opmerkingen van de voorzitter van de Federal Reserve, Jerome Powell. Powell zei dat de Fed haar “volledige scala aan instrumenten” gebruikte om te reageren op de pandemie. Geld drukken, de rente dicht bij nul houden en activa aankopen stabiel houden op $120 miljard per maand.
“De VS staat op het punt een van de grootste inflatieperioden in de wereldgeschiedenis te beleven”, zei Schiff op Twitter. ‘Elke geloofwaardigheid die de Fed nog heeft, gaat verloren. Federal Reserve Notes zullen binnenkort geen Continental meer waard zijn.’ (Continentaal papiergeld in de Verenigde Staten werd ooit ingewisseld voor treasury obligaties tegen 1% van de nominale waarde.)
Verhoogde consumentenprijzen?
Ondanks de angst voor inflatie, voorspellen veel experts dat de consumentenprijzen echter in een periode van deflatie zullen komen. Dat is precies wat er deze week in Australië is gebeurd, waar ABC News meldde dat de consumentenprijzen in het land in juni met 1,9% zijn gedaald. Het is zelfs een deflatie record sinds de Koreaanse oorlog.
Veel experts zijn echter van mening dat de inflatie in feite verborgen is in activaprijzen in plaats van in consumentenprijzen. Zo heeft het drukken van geld de opleving van de aandelenmarkt ondersteund tijdens de pandemie. Pantera Capital onthulde zijn investeringsstrategie om de pandemie te bestrijden:
“Houd crypto vast tot scholen en de dagopvang opengaan. Tot die tijd functioneert de economie niet en wordt er dus continu geld gedrukt.”
Heeft Bitcoin de bodem bereikt? Analisten zien nog één laatste tik
Volgens CryptoQuant ontbreekt er nog één ding voor herstel: kopers. Zij kijken naar een specifiek niveau waar Bitcoin een bodem kan vinden.
Morgan Stanley: dit is het echte obstakel voor Bitcoin op Wall Street
Volgens topvrouw Amy Oldenburg ligt de rem op Bitcoin-adoptie niet bij het aanbod, maar bij een hardnekkig gebrek aan kennis.
Bitcoin koers veert op, maar Newsbit analist waarschuwt voor een valstrik
Bitcoin nadert cruciale weerstand rond 65.000 dollar. Newsbit analist Juffermans verwacht een onrustige week en waarschuwt voor BTC.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
