De betrekkingen tussen de Verenigde Staten en India staan onder grote druk. Terwijl Washington zijn relatie met China herstelt na een handelsakkoord tussen president Donald Trump en Xi Jinping, lijken de banden met New Delhi juist te verslechteren.
Volgens experts zijn de betrekkingen tussen de twee democratieën op het laagste punt in decennia beland. De VS legt India momenteel hogere tarieven op dan China, ondanks twintig jaar aan strategische samenwerking.
Vertrouwen tussen VS en India brokkelt af
“Het terugwinnen van vertrouwen kan jaren duren,” zegt Atman Trivedi van adviesbureau DGA-Albright Stonebridge Group, gespecialiseerd in Zuid-Azië. Volgens hem is de vriendschap die de afgelopen twee decennia is opgebouwd “nu grotendeels verdwenen.”
De relatie is onder meer verslechterd door zware importheffingen op Indiase goederen, een verhoging van werkvisumkosten tot 100.000 dollar en Trumps herhaaldelijke bewering dat hij persoonlijk hielp het conflict tussen India en Pakistan te stoppen.
China krijgt betere behandeling dan India
Onder eerdere Amerikaanse presidenten, van Bill Clinton tot Barack Obama, kozen de VS in strategisch opzicht voor “democratisch India boven autocratisch China,” aldus Raymond Vickery Jr., onderzoeker bij het Center for Strategic and International Studies (CSIS).
Die benadering is onder Trump drastisch veranderd. Volgens Vickery ziet het Witte Huis India niet langer als een tegenwicht tegen China, maar als een handelspartner die moet bijdragen aan Amerika’s directe belangen.
Tegelijkertijd lijken de banden met Peking juist te verbeteren. Trump verklaarde op Truth Social dat zijn ontmoeting met Xi Jinping in Zuid-Korea “geweldig was voor beide landen” en zou leiden tot “eeuwige vrede en succes.”
De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth kondigde op X aan dat beide landen “militair-militaire communicatielijnen” openen om spanningen te verminderen, een opmerkelijke stap, gezien de jarenlange rivaliteit tussen Washington en Beijing.
Handelsakkoord verlaagt Chinese tarieven
Het handelsakkoord dat vorige week in Zuid-Korea werd gesloten, resulteerde in lagere Amerikaanse invoerheffingen op Chinese producten. De tarieven op goederen die verband houden met fentanyl-importen werden verlaagd van 20 naar 10 procent, waardoor de totale belastingdruk op Chinese importen uitkomt op ongeveer 47 procent.
Voor India liggen die tarieven nog hoger: 50 procent op exportproducten, plus een extra 25 procent strafheffing omdat het land Russische olie blijft kopen. India noemde de maatregel “onrechtvaardig en onredelijk”, terwijl Trump sprak van “een totaal eenzijdige ramp” in de handel met India.
“De persoonlijke klik ontbreekt volledig, en het effect daarvan op de Amerikaans-Indiase relatie kan moeilijk overschat worden,” aldus Trivedi in gesprek met CNBC.
Tijdens zijn reis door Azië dreigde Trump bovendien om zowel India als Pakistan met een tarief van 250 procent te bestraffen als zij hun grensconflict niet zouden staken.
Binnenlandse gevolgen in India
Trumps uitspraken zijn inmiddels politiek voer geworden in India. Oppositieleider Rahul Gandhi haalde in een toespraak in Bihar fel uit naar premier Narendra Modi, die volgens hem “bang is voor Trump.”
De ontwikkelingen dwingen India volgens politicoloog Daniel Hermann om zijn positie te herzien tussen de twee grootmachten. “India kan profiteren van meer export naar de VS, maar blijft afhankelijk van China voor onderdelen en toeleveringsketens,” zegt hij. “En zolang Washington zijn handelsbeleid blijft aanpassen, kan New Delhi zich moeilijk heroriënteren.”
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
