Het Amerikaanse congreslid Brad Sherman, die bekendstaat als een scepticus, noemt de “miljardairs crypto bro’s” als reden voor het vertragen van de broodnodige wetgeving voor de crypto-industrie. In een verklaring van 13 november pleit Sherman voor een onmiddellijk en agressief optreden van de wetgevers.
Optreden is noodzakelijk
“De plotselinge ineenstorting deze week van één van de grootste crypto-bedrijven ter wereld is een dramatische demonstratie van zowel de inherente risico’s van digitale assets, als een demonstratie van de kritieke zwakte in de industrie die om hen heen is opgegroeid”, aldus een bijna gefrustreerde Brad Sherman.
Hij heeft natuurlijk een punt dat regulatie de sleutel is om dit soort problemen op te lossen. De vraag is of dat met “agressieve” wet- en regelgeving moet. Het is vooral zaak dat er passende regels komen voor de bedrijven.
Bijvoorbeeld regels in het kader van transparantie, zodat iedereen weet hoe de beurs in kwestie in de wedstrijd staat. Dat begint met Proof-of-Reserves, maar wellicht ook verplichte financiële controles om er zeker van te zijn dat een beursplatform niet teveel schulden heeft en daarmee de fondsen van gebruikers in gevaar brengt.
Bedreiging voor de samenleving
Brad Sherman is zo’n figuur die Bitcoin een bedreiging voor de samenleving noemt. Bitcoiners zijn juist van mening dat de geldontwaarding die we in fiatgeld zien een bedreiging voor de samenleving is. Het is immers de realiteit dat ongeveer 75 procent van de mensen niet investeert en braaf in fiatgeld spaart.
Als dat fiatgeld ieder jaar stevig aan waarde verliest, zoals we dat op dit moment zien met de torenhoge inflatie, dan verliest ‘de gewone man’ daar het hardste mee. In die zin zou het een goede zaak zijn als Bitcoin voet aan de grond krijgt als spaarmiddel. Dan hebben mensen in ieder geval de mogelijkheid om zichzelf in absolute schaarste te verstoppen.
In een interview met CNBC laat Shark Tank host en miljonair Kevin O’Leary weten dat deze problemen er waarschijnlijk voor zorgen dat institutionele beleggers in ieder geval even geen serieus kapitaal meer in de sector willen pompen.
Dit is waarom Fable 5 van Anthropic werd stopgezet door de Amerikaanse overheid
Volgens The Wall Street Journal nam de regering van president Donald Trump vervolgens contact op met Anthropic-CEO Dario Amodei.
Deze cryptobeurzen mogen straks geen Nederlanders meer bedienen
MiCA zet Europese cryptobedrijven onder druk. Miljoenen gebruikers kunnen vanaf 1 juli toegang tot hun exchange verliezen.
Topman cryptobeurs Bithumb aangeklaagd wegens omkoping
De zaak vergroot de druk op Bithumb, dat al langer onder toezicht staat van de Zuid-Koreaanse autoriteiten.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
