Eind januari kwam de Amerikaanse overheid tot een zogenaamde “shutdown”. Doordat nieuwe afspraken over uitgaven niet op tijd overeen waren gekomen, moest het ambtenarenapparaat tot stilstand komen. Na vier dagen wisten de Republikeinen en Democraten tot een akkoord te komen en ondertekende president Donald Trump de “spending bill”.
“Shutdown” Amerikaanse overheid voorbij
In 2025 kreeg de Amerikaanse overheid ook al te maken met een “shutdown”. Dat duurde toen maar liefst 43 dagen, een nieuw record. Ditmaal kwam de overheid opnieuw tot stilstand toen de geldstromen eind januari stopten.
Democraten en Republikeinen werden het slechts eens over een klein deel van de financiering. Het overgrote deel kwam daardoor stil te liggen. Vier dagen later zag men alsnog “witte rook”, nu de Senaatsleden tot een akkoord zijn gekomen. Bitcoin (BTC) reageerde opgelucht en bewoog al snel weer omhoog.
Met het akkoord zijn de uitgaven van de meeste overheidsinstanties gegarandeerd tot 30 september van dit jaar, het einde van het fiscale jaar.
Als uitzondering krijgt het Department of Homeland Security slechts voor twee weken een financiering. Politici worden hierdoor gedwongen om weer te gaan onderhandelen over het beleid van onder andere het omstreden ICE.
Werkloosheidscijfers kunnen markten in beweging brengen
De Amerikaanse president Donald Trump heeft de wet inmiddels ondertekend, waardoor de overheid weer op volle toeren gaat draaien. Zo zal de focus weer verschuiven naar onder andere de belangrijke cryptowet, de CLARITY Act.
Ook zien we waarschijnlijk aanstaande vrijdag de nieuwe cijfers over de banenmarkt. De werkloosheidscijfers hierin zouden invloed kunnen hebben op de financiële markten en het monetaire beleid van de centrale bank.
Behandeling CLARITY Act lijkt stil te staan
Afgelopen week stemde de landbouwcommissie van de Senaat volgens haar politieke lijnen over de nieuwe cryptowet. Eerder voorgestelde aanpassingen door de Democraten werden allemaal niet aangenomen.
Bij de bankencommissie lijkt de behandeling vooralsnog stil te liggen. Recentelijk liet cryptobeurs Coinbase weten haar steun voor het wetsvoorstel in te trekken. Sindsdien is het erg stil rondom de commissie en is er nog geen nieuwe datum voor behandeling gepland.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
