Een analist die naar eigen zeggen de top van Bitcoin (BTC) in oktober 2025 goed wist te timen, denkt dat een nieuwe bullrun voorlopig niet voor de deur staat. Het gaat om de analist die werkt onder het pseudoniem Wick. Hij ziet daar één belangrijke reden voor: de aandelenmarkt oogt nog altijd te zwak.
Zijn boodschap is duidelijk. Zolang aandelen verder kunnen dalen, is het volgens hem onwaarschijnlijk dat Bitcoin op eigen kracht aan een duurzame nieuwe stijging begint.
Waarom hij nog niet bullish is
De kern van zijn analyse draait om de relatie tussen Bitcoin en de S&P 500. Volgens Wick zien veel beleggers de recente relatieve kracht van Bitcoin als een teken dat de munt zich klaarmaakt voor een nieuwe bullmarkt.
Maar volgens hem is dat te optimistisch.
Zijn redenering werkt als volgt:
- Bitcoin gedraagt zich nog steeds vooral als een risicobelegging: dat betekent dat de koers vaak afhankelijk blijft van het bredere beurssentiment.
- Als aandelen verder wegzakken, neemt de risicobereidheid af: beleggers worden dan voorzichtiger en halen geld weg uit beweeglijke assets.
- Ook Bitcoin kan dan opnieuw onder druk komen: volgens Wick zullen beleggers in een echte risk-off fase niet massaal naar Bitcoin vluchten, maar juist winst nemen en kapitaal veiligstellen.
Bitcoin is volgens hem geen veilige haven
Dat is meteen het belangrijkste punt van zijn analyse. Wick gelooft niet dat Bitcoin zich in een omgeving van recessievrees of beursstress plotseling losmaakt van andere risicobeleggingen.
In zijn ogen heeft Bitcoin dat historisch gezien ook niet gedaan.
Hij sluit niet volledig uit dat Bitcoin toch hard kan stijgen terwijl aandelen in een recessie belanden, maar noemt dat scenario erg onwaarschijnlijk. Zijn basisscenario is dus dat een verdere correctie op Wall Street ook de cryptomarkt raakt.
Wat dat betreft schetst hij dus geen rooskleurig scenario voor de Bitcoin koers op de korte termijn. Waar Bitcoin op moet hopen is dat het Iran-conflict snel ten einde komt, zodat de onzekerheid wegvalt en de wereldeconomie weer kan opbouwen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
