Na de sterke opleving van vorige week slaat de twijfel weer toe op de cryptomarkt. Zo kleuren de koersen al twee dagen rood. Volgens een analist is dit mogelijk slechts het begin van een bredere daling. Hij wijst op een zorgwekkend signaal dat in het verleden meermaals voorafging aan plotselinge correcties.
Altcoin-speculatie loopt uit de hand
In een grafiek op X deelt analist Ted Pillows zijn zorgen over de ontwikkeling die we zien bij de open interest (IO).
Hij merkt op dat de open interest in altcoins, exclusief Ethereum (ETH), op het punt staat om die van Bitcoin (BTC) te overstijgen, voor het eerst in negen maanden. Oftewel, handelaren zetten op dit moment meer geld in op altcoins dan Bitcoin.
Wat is open interest?
Open interest is het aantal openstaande handelscontracten die nog niet zijn gesloten. Het geeft aan hoeveel activiteit en speculatie er op de markt is. Hoe hoger de open interest, hoe groter de kans op koersschommelingen.
Volgens Pillows gaat het om een “erg zorgwekkend” signaal. Hij verwijst naar eerdere momenten waarop dit gebeurde, namelijk december 2024 en maart 2024. In beide gevallen vormden altcoins binnen twee weken een lokale top, gevolgd door scherpe correcties.
De Bitcoin-dominantie, het percentage van de totale cryptomarktwaarde dat uit Bitcoin bestaat, bevestigt dit patroon. In december vorig jaar zakte de indicator namelijk nog scherp naar 55 procent, een niveau dat sindsdien niet meer is aangetikt. Vanaf dat dieptepunt herstelde de dominantie krachtig, wat erop wijst dat de grootste cryptomunt weer terrein won ten opzichte van altcoins.

Momenteel schommelt de indicator rond de 58 procent na een duidelijke dalende trend in de afgelopen maanden. Als het doemscenario van Pillows uitkomt, kan de dominantie zomaar opnieuw oplopen. Bij marktcrashes zijn het namelijk vaak de altcoins die het hardst dalen.
Hayes ziet Bitcoin-rally juist doorgaan tot 2026
Niet alle experts zijn overtuigd dat de rally op zijn einde loopt. Volgens Arthur Hayes, mede-oprichter van BitMEX en tegenwoordig investeerder bij Maelstrom, kan de cryptomarkt nog heel wat maanden blijven stijgen.
In een gesprek met ondernemer Kyle Chassé wijst hij op het aanhoudende monetaire beleid van overheden. “Zolang centrale banken geld blijven bijdrukken, blijft de liquiditeit richting crypto stromen,” aldus Hayes. Hij verwacht dat vooral de Verenigde Staten nog lang niet klaar zijn met stimuleringsmaatregelen.
Hayes benadrukt dat de grote investeringsplannen van president Donald Trump pas halverwege 2026 op gang komen. Die timing zou betekenen dat er tot die tijd extra kapitaal richting markten blijft vloeien. Daar komt volgens hem nog bij dat geopolitieke spanningen regeringen dwingen tot een ruimhartig fiscaal beleid, met name in kwetsbare regio’s zoals Europa.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
WK zorgt voor explosie bij fan tokens: deze cryptomunten schieten omhoog
Fan tokens stijgen fors door het WK voetbal, terwijl beleggers speculeren op sportief succes en Chiliz opvallend achterblijft qua koers.
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
