Steve Wozniak, de mede-oprichter van Apple, omschrijft Bitcoin als de enige cryptocurrency die gebaseerd is op “puur gouden” wiskunde. In een interview met Business Insider werd Wozniak gevraagd naar zijn mening over cryptocurrency’s. Daarin geeft de legendarische zakenman aan dat de meeste projecten onzin zijn en dat Bitcoin in zijn ogen het enige serieuze project is.
Mensen zijn blind
Wozniak geeft in het interview aan dat de meeste crypto’s pure afzetterij zijn. “Er komen momenteel zoveel nieuwe munten op de markt, iedereen vindt manieren om nieuwe te ontwikkelen en ook beroemdheden doen mee”, aldus Wozniak tegenover Business Insider. Volgens Wozniak kopen mensen de meeste munten vooral omdat ze blind zijn voor de gevaren en alleen hun toekomstige rijkdom voor zich zien.
Over Bitcoin is Wozniak een stuk positiever. Wozniak noemt Bitcoin een “geweldig mathematisch wonder” en zegt dat de digitale munt beter is dan goud, vanwege de verifieerbare digitale schaarste. Dat is een sterk punt, want van goud weten we in principe niet eens hoeveel er op dit moment boven de grond is en al helemaal niet hoeveel we in de toekomst nog gaan vinden.
Een beetje hypocriet
De legendarische mede-oprichter van Apple is zelf overigens ook geen heilig boontje. In 2020 lanceerde Wozniak namelijk zijn eigen cryptocurrency onder de naam Efforce. Een groot succes werd dat niet, want de kans is groot dat je nooit van deze munt gehoord hebt. Op het moment van schrijven staat Efforce op plek 385 op CoinMarketCap en heeft het een koers van 0,09071 dollar per munt. Daarmee heeft het project een market cap van 47,8 miljoen dollar.
Heel actief zal Wozniak niet meer zijn op het gebied van Efforce, want op zijn Twitter-pagina heeft hij al maanden niets over het project gezegd. Op zich is dat niet vreemd, gezien de prestaties van de munt. Het is echter wel vreemd dat hij kritiek heeft op andere projecten, terwijl hij zelf ook een gefaald project gestart is. Nu lijkt hij echter definitief overgestapt te zijn op de Bitcoin trein.
Concurrentie verdwijnt: BlackRock en Fidelity grijpen macht in Bitcoin ETF-markt
Investeerders van Bitcoin ETF’s kiezen massaal voor reputatie. Bijna al het ingelegde geld gaat naar BlackRock en Fidelity.
Bitwise: de volgende cryptogolf draait niet om Bitcoin
Financiële adviseurs verliezen interesse in BTC en richten hun aandacht steeds vaker op stablecoins, tokenisatie en blockchaintoepassingen.
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
