Steve Wozniak, de mede-oprichter van Apple, omschrijft Bitcoin als de enige cryptocurrency die gebaseerd is op “puur gouden” wiskunde. In een interview met Business Insider werd Wozniak gevraagd naar zijn mening over cryptocurrency’s. Daarin geeft de legendarische zakenman aan dat de meeste projecten onzin zijn en dat Bitcoin in zijn ogen het enige serieuze project is.
Mensen zijn blind
Wozniak geeft in het interview aan dat de meeste crypto’s pure afzetterij zijn. “Er komen momenteel zoveel nieuwe munten op de markt, iedereen vindt manieren om nieuwe te ontwikkelen en ook beroemdheden doen mee”, aldus Wozniak tegenover Business Insider. Volgens Wozniak kopen mensen de meeste munten vooral omdat ze blind zijn voor de gevaren en alleen hun toekomstige rijkdom voor zich zien.
Over Bitcoin is Wozniak een stuk positiever. Wozniak noemt Bitcoin een “geweldig mathematisch wonder” en zegt dat de digitale munt beter is dan goud, vanwege de verifieerbare digitale schaarste. Dat is een sterk punt, want van goud weten we in principe niet eens hoeveel er op dit moment boven de grond is en al helemaal niet hoeveel we in de toekomst nog gaan vinden.
Een beetje hypocriet
De legendarische mede-oprichter van Apple is zelf overigens ook geen heilig boontje. In 2020 lanceerde Wozniak namelijk zijn eigen cryptocurrency onder de naam Efforce. Een groot succes werd dat niet, want de kans is groot dat je nooit van deze munt gehoord hebt. Op het moment van schrijven staat Efforce op plek 385 op CoinMarketCap en heeft het een koers van 0,09071 dollar per munt. Daarmee heeft het project een market cap van 47,8 miljoen dollar.
Heel actief zal Wozniak niet meer zijn op het gebied van Efforce, want op zijn Twitter-pagina heeft hij al maanden niets over het project gezegd. Op zich is dat niet vreemd, gezien de prestaties van de munt. Het is echter wel vreemd dat hij kritiek heeft op andere projecten, terwijl hij zelf ook een gefaald project gestart is. Nu lijkt hij echter definitief overgestapt te zijn op de Bitcoin trein.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Goud, zilver en koper onder druk: waarom beleggers massaal verkopen
Metalen staan onder druk. Niet vanwege fundamentele factoren, maar vanwege de stijgende rentes en de sterke Amerikaanse dollar.
