Argentinië verrast vriend en vijand met een flinke economische meevaller. Onder leiding van president Javier Milei is de inflatie in mei teruggevallen naar slechts 1,5%, het laagste niveau in vijf jaar tijd. En dat zonder kunstmatige prijsbeheersing of interventies. Het lijkt erop dat het libertaire beleid van Milei eindelijk vruchten begint af te werpen.
Milei temt inflatie met keihard beleid
Volgens het nationale statistiekbureau INDEC is de maandelijkse inflatie dus flink gedaald. Er is wel een kanttekening, de jaarlijkse inflatie is nog steeds fors. Toch ademt dit cijfer hoop. Vooral als je bedenkt dat eind 2023 de maandelijkse inflatie nog boven de 20% per maand uitkwam, wat in de buurt komt van hyperinflatie.
Dat Milei dit heeft bereikt zonder klassieke trucjes, zoals het kunstmatig stabiel houden van de lokale munt, in dit geval de peso, maakt het extra bijzonder. Hoe het werd gerealiseerd was uiteindelijk door een streng economisch beleid. Milei voerde een ongekende bezuinigingscampagne en sneed tot 30 % van de overheidsuitgaven weg, waaronder subsidies, openbare instellingen en ruim 30.000 banen in de publieke sector. Milei legde ook een strikt beleid op waarbij de geldprinter niet werd aangezwengeld, iets dat aan een kernoorzaak is van inflatie.
Manuel Adorni, woordvoerder van Milei, benadrukte dan ook dat deze resultaten logisch zijn als je de economische basisprincipes volgt. “Met een begrotingsoverschot en het stilleggen van de geldprinter, daalt inflatie vanzelf,” aldus Adorni. Het opvallende aan al dit bezuinigen is dat de economie helemaal niet achteruit is gegaan. Integendeel. Ondanks de harde maatregelen noteerde Argentinië 6% economische groei en zouden zo’n 6 miljoen mensen uit de armoede zijn geholpen
Strijd nog niet voorbij
Toch is de strijd nog niet gestreden. Ondanks de vooruitgang voelen veel Argentijnen de pijn van jarenlang prijsgeweld nog steeds. Voor veel huishoudens blijft het dagelijks leven een financiële worsteling: boodschappen doen, huur betalen of sparen blijft lastig met oude lonen die hun koopkracht verloren hebben. Maar Milei is optimistisch: volgens hem heeft inflatie nu een “vervaldatum”, ergens halverwege 2025. Daarna breekt volgens hem de tijd aan voor duurzame groei.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Topman cryptobeurs Bithumb aangeklaagd wegens omkoping
De zaak vergroot de druk op Bithumb, dat al langer onder toezicht staat van de Zuid-Koreaanse autoriteiten.
Nigeriaanse Senaat zet stap richting regulering van crypto
Beide besluiten maken deel uit van bredere economische hervormingen die moeten bijdragen aan meer investeringen, werkgelegenheid en economische groei.
Europol slaat toe: cryptowitwasnetwerk van honderden miljoenen euro’s opgerold
Volgens onderzoekers werd via het platform tussen 2022 en 2025 meer dan €336 miljoen aan illegaal verkregen geld witgewassen.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
