De koers van grote cryptobedrijven stond gisteren opnieuw stevig onder druk. Terwijl meerdere bekende namen in het rood eindigden, greep investeringsfonds ARK Invest de daling van Bullish aan om voor miljoenen dollars extra aandelen op te pikken. Dat roept de vraag op of het fonds van Cathie Wood vooruitloopt op een herstel, of dat het juist instapt terwijl de markt nog dieper wegzakt.
Bullish-aankoop van ruim 10 miljoen dollar
Uit de dagelijkse handelsrapportage blijkt dat de ARK Innovation ETF 191.195 aandelen Bullish heeft gekocht. Ook ARKW en ARKF breidden hun positie uit, met respectievelijk 56.660 en 29.208 aandelen. Alles bij elkaar komt de aankoopwaarde uit op ruim 10 miljoen dollar. De aankopen vielen samen met een koersdaling van 4,5 procent naar 36,75 dollar, over de afgelopen zes maanden verloor het aandeel bijna 46 procent.

Opvallend is dat de koop net voor de derdekwartaalcijfers komt, die morgen worden verwacht. In het tweede kwartaal behaalde Bullish een omzet van 57 miljoen dollar, 10 miljoen minder dan een jaar eerder. Wel draaide het bedrijf een nettowinst van 108,3 miljoen dollar, waar vorig jaar nog een verlies van 116,4 miljoen dollar stond.
Cryptomarkt opnieuw zwaar in het rood
De bredere cryptomarkt had het gisteren moeilijk. Miningbedrijven en andere crypto-gerelateerde ondernemingen stonden vrijwel allemaal in de min. Marathon Digital verloor 4 procent, terwijl ook Riot Platforms en CleanSpark lager sloten. Bitcoin-bedrijf (BTC) Strategy, van Michael Saylor zakte 2 procent en staat over vijf handelsdagen zelfs 18 procent lager. Dit terwijl het gisteren nog een van de grootste Bitcoin-aankopen in tijden aankondigde, ter waarde van bijna 1 miljard dollar.
Circle, dat eerder dit jaar naar de beurs ging, werd ook geraakt. Het aandeel leverde meer dan 6 procent in en daalde ruim 26 procent over de afgelopen week. Coinbase, de grootste Amerikaanse crypto exchange, zakte 7 procent naar 263,95 dollar.
Analisten zien mogelijke Bitcoin-bodem
Tegelijkertijd groeit onder sommige analisten het idee dat Bitcoin mogelijk dicht bij een bodem zit. BitMine-voorzitter Tom Lee wijst op de nasleep van de liquidatiegolf van 10 oktober en onzekerheid over mogelijke renteverlagingen door de Federal Reserve. Volgens hem suggereren technische signalen dat de verkoopgolf haar kracht verliest.
Matt Hougan, CIO van Bitwise, sluit zich daarbij aan. Hij noemde de huidige koersrange van Bitcoin “een uitzonderlijke kans” voor langetermijnbeleggers. Volgens Hougan spelen onder meer ETF-uitstromen, verkoop door grote houders, geopolitieke spanning, zorgen rond AI-waarderingen en onzekerheid over het Amerikaanse handelstariefbeleid een rol in de recente marktzwakte.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
