Het Amerikaanse investeringsbedrijf Fundamental Global heeft bij toezichthouder SEC een zogenoemde shelf registration ingediend. Daarmee krijgt het de ruimte om tot 5 miljard dollar aan aandelen en andere effecten uit te geven.
Een deel van dat geld kan worden ingezet voor Ethereum (ETH), waarmee het bedrijf mogelijk in één klap de grootste beursgenoteerde ETH-houder ter wereld wordt.
Institutionele interesse groeit
De stap geeft Fundamental Global de ruimte om op gunstige momenten snel kapitaal op te halen. Het gaat om een flexibel raamwerk waarbij het bedrijf in één keer of in meerdere rondes effecten kan verkopen.
In juli maakte het in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf al bekend 200 miljoen dollar te willen gebruiken voor de aankoop van Ethereum. Daarbij wil het niet alleen ETH vasthouden, maar ook rendement behalen via staking en activiteiten in DeFi. Het doel is om zoveel mogelijk Ethereum per aandeel te realiseren.
Een shelf registration is in de VS een veelgebruikte methode voor beursgenoteerde bedrijven. Hierbij worden effecten vooraf geregistreerd bij de SEC, zodat ze later direct kunnen worden verkocht. Daarnaast heeft Fundamental Global een apart traject opgezet om samen met ThinkEquity tot 4 miljard dollar aan aandelen via de markt te plaatsen.
Of het volledige bedrag van 5 miljard dollar daadwerkelijk in Ethereum wordt geïnvesteerd, is nog onzeker. Wel onderstreept de stap de groeiende interesse van institutionele partijen om crypto rechtstreeks op de bedrijfsbalans te zetten.
Fundamental kan grootste ETH-speler worden
Als het volledige bedrag van 5 miljard dollar naar Ethereum zou gaan, zou Fundamental Global in één klap de grootste speler worden onder de beursgenoteerde bedrijven met een Ethereum-treasury. Daarmee zou het bedrijf alle huidige voorraden overtreffen van partijen als Bitmine Immersion Tech, SharpLink Gaming en Ether Machine, die een vergelijkbare strategie volgen, geïnspireerd op die van Strategy met Bitcoin (BTC).
Bitmine heeft momenteel de grootste voorraad met 883.000 ETH, goed voor ruim 3 miljard dollar tegen de huidige koers. SharpLink volgt op de tweede plaats met ongeveer 522.000 ETH op de balans. Samen met Ether Machine komen de drie grootste Ethereum-treasuries uit op zo’n 1,7 miljoen ETH, met een gezamenlijke waarde van ongeveer 6,3 miljard dollar, aldus cijfers van Strategicethreserve.
SharpLink maakte gisteren bekend nog eens 200 miljoen dollar te hebben opgehaald om de Ethereum-voorraad verder uit te breiden. Tegen de huidige koers kan het bedrijf hiermee zo’n 52.200 ETH aankopen, waardoor het steeds dichter in de buurt komt van marktleider Bitmine.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
