Het grote Binance komt met een bijzonder product op de markt. Het beursplatform heeft namelijk een soort indexfonds gelanceerd, waarmee je met één druk op de knop investeert in de top 10 grootste munten van de markt. Het gaat om een Equal-Weighted Index, wat betekent dat iedere munt 10 procent van het portfolio uitmaakt.
Niet op basis van market cap
De Index is dus niet op basis van market cap samengesteld. Op het moment van schrijven zitten Bitcoin, Ethereum, BNB, XRP, Solana, Matic, Polkadot, Cardano en AVAX in het portfolio. Allemaal voor 10 procent dus, want normaal gesproken zouden Bitcoin en Ethereum verreweg het grootste deel van dit portfolio innemen als je kijkt naar de market cap.

Verder valt op dat ze dus niet met stablecoins werken, wat op zich ook een interessante dynamiek had gegeven. Wat je namelijk vaak ziet is dat de supply van stablecoins groeit op het moment dat investeerders risico van tafel willen halen, wat voor een ETF als deze wellicht ook interessant is. Aan de andere kant zorgt dit voor meer risico en dat kan in theorie voor hogere winsten zorgen, maar het kan natuurlijk ook de andere kant op vallen.
Meer op komst
Het blijft echter niet bij dit fonds. Als het aan Binance ligt komen er in de toekomst een hoop andere indexfondsen bij. “We willen uiteindelijk indexfondsen maken voor meer digitale assets in een diverse set van producten”, aldus Binance in de eerder aangehaalde verklaring. Ondanks de lange crypto-winter, blijven beursplatformen als Binance zich hiermee ontwikkelen en voorbereiden op een mogelijke nieuwe bullmarkt.
Niemand weet uiteraard zeker of en wanneer die bullmarkt komt, maar het gevoel bij veel mensen is dat het niet lang meer kan duren. Al hebben we in het verleden weleens jaren moeten wachten op nieuwe all-time highs. Wat dat betreft is het nu nog niet eens een jaar geleden dat Bitcoin de koers van 69.000 dollar aantikte. Het kan nog prima 2 tot 3 jaar duren voordat we weer een aan klim beginnen.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
