Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Na een daling van ruim 11 procent in twee dagen bereikte Bitcoin (BTC) vanmorgen zijn laagste koers sinds 2 april. In drie weken tijd is de grootste cryptomunt nu al 20 procent van zijn waarde verloren en daardoor is het marktsentiment met 180 graden gedraaid.
De vraag is nu wat de komende tijd gaat brengen en technisch analist Ivo Melchers van Newsbit zocht naar antwoorden in de grafieken.
De Bitcoin koers heeft een pak slaag gekregen en daardoor zijn de afgelopen weken verschillende steunniveaus gesneuveld. Gisteren hebben de bears de grootste slag geslagen met een daling door twee belangrijke levels.

Vanmorgen rond 06:00 uur werd het laagste punt bereikt van 65.380 dollar en daarna heeft het een sprong gemaakt van ongeveer 3 procent.
Bitcoin hangt nu al een tijdje rond de 67.000 dollar en er lijkt ruimte voor een verdere klim. Dat zien we aan de Relative Strength Index (RSI), een graadmeter die de kracht achter een koersbeweging meet. Die is gezakt naar het zogenoemde oversold-gebied, wat erop duidt dat er zoveel is verkocht dat de markt te ver is doorgeschoten.
Het is geen garantie dat de koers niet nog verder kan zakken, maar de afgelopen keren viel zo’n lage RSI-stand wel samen met een bodem voor Bitcoin.
Als ook de 65.000 dollar niet meer standhoudt, kan het in een mum van tijd terug naar de eerdere bodem van 60.000 dollar.
Verder is Bitcoin nu weer onder zijn 200-daagse exponentiële koersgemiddelde gedoken, oftewel de blauwe lijn in de grafiek hieronder. Dat gemiddelde laat recente koersen zwaarder meewegen. Het gewone 200-daagse gemiddelde, waarbij elke dag even hard meetelt, ligt nu nog maar op een steenworp afstand.

In elke bearmarkt tikte Bitcoin dat gewone gemiddelde aan. In 2015 vond de koers hier zijn bodem, in 2019 ook, en in 2022 zakte hij zelfs nog wat verder. In februari kwam Bitcoin al in de buurt, maar inmiddels ligt de lijn een paar duizend dollar hoger.
Iets anders om in de gaten te houden is de neerwaartse trendlijn die halverwege april werd doorbroken. Een hertest van die lijn zou volkomen gezond zijn, maar daarvoor zou Bitcoin wel naar nieuwe lows kunnen kelderen.
Eerdere renteverhogingen uit Japan kostten Bitcoin steeds 20 tot 30 procent. Nu houdt de koers zich vooralsnog sterk rond de 66.000 dollar.
Standard Chartered ziet signalen dat de Bitcoin bodem is bereikt. ETF-instroom, Strategy en olieprijzen ondersteunen dat beeld.
Nu het Iran-risico afneemt, grijpen hedgefondsen terug naar hun strategie van voor de oorlog. Ook Bitcoin profiteert mee.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?