De Bitcoin prijs blijft dalen naarmate de crisis in Oekraïne erger wordt. De dreiging van een grote oorlog in Europa zorgt voor een bloedbad op de crypto- en aandelenmarkt. Aan de andere kant presteert het edelmetaal goud juist goed in deze onzekere tijden. Dit ondermijnt het argument dat Bitcoin een veilige haven is in moeilijke tijden.
Dreigende oorlog tussen Rusland en Oekraïne laat cryptomarkt crashen
De Bitcoin prijs is vandaag opnieuw gezakt tot $36.300, wat het laagste punt is in meer dan twee weken tijd. Deze koersval wordt veroorzaakt doordat er grote angst heerst voor een mogelijke Russische invasie van Oekraïne.

De Bitcoin koers bereikte een dieptepunt, vlak nadat de Russische president Vladimir Poetin zei dat hij twee zelfverklaarde separatistische republieken in Oost-Oekraïne erkent en daar Russische troepen heen stuurt. Niet alleen de BTC koers werd hierdoor nadelig beïnvloed ook de rest van de cryptomarkt kreeg een flinke klap. Zo is de Ethereum prijs met 7 procent gedaald en de XRP koers zelfs met meer dan 13 procent.
Wil jij Bitcoin verhandelen op 1 van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Bitcoin is geen veilige haven in tijden van geopolitieke onrust
De BTC prijs heeft absoluut te lijden onder de crisis in Oekraïne. Dit laat zien dat cryptocurrencies op dit moment zeker geen toevluchtsoord zijn in tijden van geopolitieke onrust. Het edelmetaal goud is dit juist wel. De goud koers heeft namelijk zijn hoogste niveau sinds juni bereikt.
“In tijden van grote politieke onrust is Bitcoin stilletjes verzwakt en presteert het veel slechter dan zijn aartsvijand, goud”, zegt John Roque van 22V Research.
Roque voorspelde dat Bitcoin prijs op korte termijn onder de $30.000 zou kunnen dalen naarmate handelaren steeds meer de voorkeur geven aan goud, waardoor het edelmetaal mogelijk naar een recordhoogte wordt gedreven.
“Het onvermogen van Bitcoin om $40.000 vast te houden te midden van verhoogde spanningen in Oekraïne betekent dat $30.000 weer in het spel is”, zei ook Nexo mede-oprichter Antoni Trenchev in een e-mail.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
