Gisteren was een slecht begin van de nieuwe week. Bitcoin (BTC) maakte een scherpe duik tot zijn laagste prijs in bijna twee maanden en daardoor was de altcoinmarkt in puin. Hoewel de koersen hun daling daarna ook weer snel wisten recht te trekken, was het ook geen beste dag voor de cryptofondsen. De Amerikaanse Bitcoin en Ethereum (ETH) spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) hebben namelijk veel kapitaal uit moeten zwaaien.
Alleen BlackRock koopt BTC
Gisteren vroeg in de ochtend stond Bitcoin nog te koop voor $94.000, maar dat werd al snel een stuk minder. Bitcoin bereikte zelfs zijn laagste prijs sinds 17 december van $89.250.
Dat gebeurde rond 15:30 uur, maar met het openen van de Amerikaanse aandelenbeurzen een halfuur later stond de koers alweer boven de $92.000. In de avond maakte Bitcoin zelfs nog een nieuwe sprong tot boven de $94.000. Maar alsnog besloten veel investeerders in de Bitcoin ETF’s om hun aandelen te verkopen.
Gegevens van Farside Investors laten namelijk zien dat er gisteren voor $284,1 miljoen uit de reeks fondsen is gestroomd. Dat was de derde negatieve handelsdag op rij, waarbij de totale uitstroom boven de $1 miljard ligt.
BlackRock was gisteren de enige die nieuw kapitaal wist aan te trekken. Zijn IBIT-fonds haalde $29,5 miljoen op bij investeerders.
Fidelity’s FBTC-fonds was de grootste verliezer met $113,6 miljoen aan uitstroom. Verder eindigden het BITB-fonds van Bitwise, het ARKB-fonds van ARK Invest en 21Shares en het beruchte GBTC-fonds van Grayscale allemaal nog in het rood.
Inmiddels staat de Bitcoin koers weer dik boven de $96.000, wat het optimisme heeft gewekt voor het einde van de hardnekkige correctie. Wellicht dat we vandaag dus eindelijk weer een keer een groene dag krijgen voor de Bitcoin-fondsen.
ETH-fondsen stellen ook teleur
En ook de Ethereum-fondsen kunnen wel weer een positieve dag gebruiken. Zij zijn gisteren namelijk al voor de vierde handelsdag op rij gekrompen. Farside Investors schrijft een gezamenlijke netto-uitstroom van $39,4 miljoen op. Ook hier was BlackRock de enige die de daling succesvol wist te trotseren – zijn ETHA-fonds haalde $12,9 miljoen op.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
