De Amerikaanse Bitcoin (BTC) spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) laten de afgelopen weken veel rode cijfertjes zien. Zelfs het fonds van BlackRock heeft het erg moeilijk. Zijn IBIT-fonds had nog nooit eerder een week afgesloten met uitstromen, maar heeft dat nu twee keer op rij gedaan.
Bitcoin correctie doet BlackRock pijn
BlackRock’s IBIT-fonds is met ruime afstand de grootste Bitcoin ETF van de markt en kende eigenlijk maar amper uitstromen. Maar de afgelopen weken is ook dit fonds getroffen door de slechtere marktcondities.
In de handelsweek van 23 t/m 27 december (bestaande uit vier handelsdagen vanwege kerst) onttrokken investeerders voor $21,1 miljoen aan kapitaal uit BlackRock’s Bitcoin ETF. Drie keer noteerde de financiële reus nipte instromen, maar op 24 december werd een recorduitstroom gerapporteerd van $188,7 miljoen. Het was de eerste rode week sinds de lancering op 11 januari. Dat heeft maar liefst 54 weken mogen duren, wat een bijzondere prestatie is.
De week erna (opnieuw bestaande uit vier handelsdagen) heeft het fonds nog een stuk slechter gepresteerd. Drie keer werd het geteisterd door een kapitaaluitstroom, en op donderdag werd de recorduitstroom van een week eerder ruimschoots overtroffen. BlackRock verloor die dag maar liefst $332,6 miljoen, maar wist dit een dag later grotendeels te herstellen met een instroom van $253,1 miljoen. Uiteindelijk werd de week met een verlies van $139,5 miljoen afgesloten.

In twee weken tijd is BlackRock dus $160,6 miljoen aan kapitaal kwijtgeraakt. Dat is natuurlijk een grote teleurstelling, maar er is geen man overboord. BlackRock’s Bitcoin-fonds heeft nog altijd een netto-instroom van ruim $37 miljard en mag zich daarmee de beste ETF-lancering aller tijden noemen.
Groene week aanstaande?
Wellicht dat de Bitcoin ETF’s deze week weer wat beter kunnen presteren. De Bitcoin koers heeft in ieder geval een goede start van de week gemaakt met een stijging tot bijna $100.000, zoals je al in het Bitcoin nieuws hebt kunnen lezen. Als het ook voorbij deze weerstand kan denderen, dan kunnen we wel concluderen dat de correctie van de afgelopen weken voorbij is. En dat zou natuurlijk goed nieuws zijn voor de reeks Bitcoin-fondsen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Crypto wekker: Bitcoin koers omhoog ondanks aanvallen Israël en Iran
De Bitcoin koers is sterk aan de nieuwe week begonnen, ondanks een stijgende olieprijs en nieuwe aanvallen tussen Iran en Israël.
Tijd voor meer stippen’: Saylor zinspeelt op nieuwe Bitcoin-koop
Michael Saylor lijkt te hinten op een nieuwe Bitcoin-aankoop door Strategy, terwijl de twijfel over het bedrijf juist toeneemt.
Zeldzame fysieke Bitcoin uit 2011 ingeruild voor miljoenenfortuin
Bij het slaan eind 2011 was de munt geen 100 dollar waard. Bij het verzilveren stond de teller op zo’n 1,78 miljoen dollar.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
