Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Amerikaanse spot-ETF’s voor Bitcoin (BTC) hebben voor de zesde handelsdag op rij meer geld zien wegstromen dan binnenkomen. Op 25 juni trokken beleggers netto 696 miljoen dollar uit de fondsen terug, nadat ook tijdens de twee voorgaande handelsdagen honderden miljoenen dollars uit de ETF’s verdwenen. Tegelijkertijd zakte de Bitcoin koers opnieuw richting 58.000 dollar.
Volgens gegevens van SoSoValue haalden beleggers op woensdag 23 juni netto 114 miljoen dollar uit de Amerikaanse Bitcoin-ETF’s. Een dag later liep de uitstroom op tot 469 miljoen dollar. Op 25 juni kwam daar nog eens 696 miljoen dollar bij. In drie handelsdagen tijd verdween daarmee bijna 1,28 miljard dollar uit de fondsen.
Fidelity’s FBTC kreeg op de laatste handelsdag de zwaarste klap, met een uitstroom van ongeveer 274 miljoen dollar. Morgan Stanley’s MSBT was een van de weinige fondsen met een instroom, maar de 9,2 miljoen dollar die binnenkwam woog nauwelijks op tegen de bredere verkoopgolf.
De aanhoudende uitstroom is belangrijk omdat de ETF’s sinds hun introductie een grote bron van vraag naar Bitcoin zijn geworden. Wanneer beleggers geld uit de ETF’s halen, moeten fondsbeheerders mogelijk Bitcoin verkopen om aan die uitstroom te voldoen. Dat kan extra druk zetten op de Bitcoin koers. Daardoor hebben de ETF’s inmiddels veel invloed op de koersbewegingen van Bitcoin.

De Bitcoin koers zakte gisteren, terwijl de uitstroom uit de ETF’s verder opliep, tot ongeveer 58.200 dollar en bereikte daarmee opnieuw het laagste niveau sinds 2024. Daarna volgde een beperkt herstel richting 60.000 dollar. Een snelle herovering van deze zone, zoals op woensdag, blijft vooralsnog uit. Bitcoin staat inmiddels ruim 50 procent onder de recordhoogte van meer dan 126.000 dollar uit oktober 2025.

Een van de factoren achter de onrust is het Bitcoin-treasurybedrijf Strategy. Het aandeel MSTR verloor donderdag ruim 9 procent en sloot rond 85 dollar. Daarnaast staat het preferente aandeel STRC, dat het bedrijf gebruikt om extra kapitaal op te halen, ver onder de nominale waarde. Daardoor ontstaan twijfels over het vermogen van Strategy om via nieuwe aandelen goedkoop kapitaal op te halen.
Dat betekent niet automatisch dat Strategy Bitcoin moet verkopen. Wel dreigt hierdoor een belangrijke koper grotendeels weg te vallen op een moment dat ETF-beleggers eveneens uitstappen. De combinatie van afnemende institutionele vraag, een steeds negatiever marktsentiment en gedwongen liquidaties maakt een snel herstel boven 60.000 dollar voorlopig lastig.
Bitcoin koers staat onder druk. Analist Erik Juffermans schetst een bearish scenario en legt uit welke signalen beleggers nu moeten volgen.
De Bitcoin koers daalt, maar van echte overtuiging is nog geen sprake. Daar zijn vervolgens een aantal positieve signalen uit te halen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.