De cryptomarkt heeft een dramatische week gehad, maar daar zien we weinig van terug bij de kersverse Amerikaanse beursfondsen voor Solana (SOL). Bitcoin (BTC) heeft daarentegen een pijnlijk verlies geleden van 1,2 miljard dollar op Wall Street.
Druiper voor BTC en ETH
Sinds gisteren lijkt het licht eindelijk weer even aan te floepen op de cryptomarkt, maar de dagen ervoor waren allesbehalve fraai. In de eerste twee dagen van de week verloor Bitcoin ruim 10 procent, terwijl de meeste altcoins nog dieper het rood in doken.
Die klap liet ook zijn sporen na bij de Bitcoin spot Exchange-Traded Funds (ETF’s), oftewel de beleggingsfondsen die Bitcoin één-op-één volgen. Vier dagen op rij kleurden de cijfers knalrood. Alleen donderdag bracht wat lucht met een netto-instroom van 239,9 miljoen dollar, maar onderaan de streep liep het totaal verlies op tot 1,208 miljard dollar.
Daarmee behoort het tot een van de slechtste weken sinds de beurslancering van de fondsen in januari vorig jaar. Alleen halverwege oktober was het net iets erger, toen er 1,225 miljard dollar uitstroomde.
Ook de Ethereum-fondsen bleven niet gespaard. Daar was donderdag eveneens de enige positieve uitschieter, maar over de hele week gezien werd er 507,6 miljoen dollar weggehaald.
Relatief gezien is dat zelfs nog een zwakker resultaat dan bij Bitcoin, aangezien de Bitcoin-fondsen in totaal ruim vijf keer zoveel kapitaal beheren.
Solana trotseert de storm
De recente uitstroom bij andere crypto-ETF’s maakt de beursstart van Solana des te indrukwekkender. Op 28 oktober lanceerde Bitwise zijn Solana-fonds, en een dag later zette Grayscale zijn bestaande fonds om naar een spot-ETF.
Sindsdien is er volgens data van Farside Investors al 336 miljoen dollar aan kapitaal binnengehaald, waarvan 136,6 miljoen in de afgelopen week. Opvallend genoeg sloten de fondsen elke handelsdag in het groen, en het merendeel van het geld stroomde richting Bitwise.
Aan de koers zelf was dat enthousiasme echter niet af te lezen. Solana sloot de week af met een verlies van ruim 12 procent, ondanks het sterke ETF-debuut.
Dinsdag werd de laagste stand sinds juli aangetikt, maar inmiddels wordt er alweer bijna 17 procent méér betaald voor de populaire altcoin.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
