Het is vandaag een slagveld op de cryptomarkt. Grote namen als Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) en Ripple (XRP) zijn allemaal enkele procenten verloren en dat lijkt weer te maken te hebben met de spanningen tussen Amerika en Iran.
De afgelopen dagen leek het einde van de oorlog dichtbij als we de Amerikaanse president Donald Trump moesten geloven. Nu voert hij de druk weer op en worden er militaire plannen ontwikkeld voor een grootschalig offensief.
Militaire voorbereiding duwt cryptomarkt omlaag
Deze week claimt Trump vredesonderhandelingen te voeren, maar Iran blijft tot de dag van vandaag ontkennen dat de twee landen in direct contact staan. Beiden hebben hun eisen op tafel gegooid om een einde aan de oorlog te breien, maar het is nog altijd hard tegen hard.
Iran zei gisteren dat er geen onderhandelingen plaats zullen vinden totdat aan hun eisen wordt voldaan en Trump dreigt het land ‘’harder aan te pakken dan ooit tevoren’’ als het niet begrijpt dat het militair verslagen is.
Nu meldt Axios, verwijzend naar twee Amerikaanse officials en twee andere bronnen, dat het Amerikaanse leger werkt aan plannen voor een vernietigende aanval die zelfs grondtroepen kan omvatten.
Als gevolg zien we dat Bitcoin met 2,51 procent is gedaald over de afgelopen 24 uur. En altcoins worden nog harder aangepakt. Ethereum is 4,84 procent verloren, XRP 3,15 procent, Solana (SOL) 4,84 procent (in dit artikel lees je meer over de Solana koers) en Cardano (ADA) 5,45 procent.
Er worden vier grote opties beschreven waar president Trump uit kan kiezen. Die variëren van een invasie of blokkade van Kharg-eiland, de belangrijkste olie-exporthub van Iran, tot het innemen van het eiland Larak. Dat eiland helpt Iran zijn grip op de Straat van Hormuz te behouden en herbergt bunkers, aanvalsboten en radarsystemen.
Een derde optie is het bezetten van Abu Musa en twee kleinere eilanden bij de westelijke ingang van de zeestraat. Die worden gecontroleerd door Iran, maar ook opgeëist door de Verenigde Arabische Emiraten. Tot slot wordt er gekeken naar het blokkeren of in beslag nemen van schepen die Iraanse olie exporteren.
BTC koers moet dit level verdedigen
De Bitcoin koers is nu onder de grens van 70.000 dollar gedoken, terwijl het gisteren nog de 72.000 dollar aantikte. Volgens analist Ted neemt het momentum duidelijk af en hij ziet tussen 69.000 en 70.000 dollar een belangrijke steunzone.
Als de bulls hier de striijd verliezen, kan de daling in een ‘’stroomversnelling’’ raken. En dan zullen altcoins ook verder omlaag gesleurd worden.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
