De Bitcoin koers staat opnieuw onder druk en volgens de Amerikaanse zakenbank Stifel is het gevaar nog lang niet geweken. Analisten van het 136 jaar oude financiële concern waarschuwen dat Bitcoin (BTC) kan wegzakken richting niveaus die veel beleggers liever niet hardop uitspreken.
‘Daling naar 38.000 dollar mogelijk’
De Bitcoin koers heeft sinds de piek van vorig jaar al een flinke klap gekregen. Vanaf een record boven de 126.000 dollar in oktober zakte de prijs terug naar zo’n 70.000 dollar. Daarmee is meer dan veertig procent van de waarde verdampt. En volgens zakenbank Stifel kan het nog veel erger worden.
In een nieuw rapport aan klanten waarschuwen de analisten voor een mogelijke daling richting 38.000 dollar. Die verwachting baseren ze op een opvallend eenvoudig, maar hardnekkig patroon: een lijn langs de bodems van eerdere grote Bitcoin crashes sinds 2010. Die lijn wijst nu naar een nieuw dieptepunt.
Stifel wijst op eerdere bearmarkten waarbij Bitcoin telkens diep wegzakte. In 2011 verloor BTC 93 procent, in 2015 84 procent, in 2018 83 procent en in 2022 76 procent. De huidige correctie past volgens hen perfect in dat rijtje. Wel zou het dieptepunt dit keer hoger kunnen liggen, doordat de markt volwassener is geworden.
Bitcoin gedraagt zich niet meer als vroeger
De analisten van Stifel zien nog een belangrijk verschil met eerdere jaren. Bitcoin bewoog lange tijd tegengesteld aan de Amerikaanse dollar. Een zwakkere dollar en meer geld in omloop zorgden vaak voor een stijgende Bitcoin koers. Dat verband lijkt sinds dit jaar te zijn omgedraaid.
De dollarindex is fors gedaald. Toch profiteert Bitcoin daar niet van. Integendeel. Volgens Stifel daalt Bitcoin nu juist mee met de dollar. Daarmee verliest BTC een belangrijk deel van zijn rol als alternatief voor traditioneel geld, zo stellen de analisten.
In het rapport trekken de analisten een opvallende vergelijking met The Curious Case of Benjamin Button. Waar Bitcoin vroeger juist sterker werd wanneer fiatgeld verzwakte, lijkt het nu achteruit te gaan. De digitale munt verliest daarmee een belangrijk deel van zijn rol als alternatief voor traditioneel geld.
Dat Bitcoin maximaal 21 miljoen keer kan worden uitgegeven, bood lange tijd vertrouwen. Maar volgens Stifel weegt die schaarste inmiddels minder zwaar in het huidige economische klimaat.
Nasdaq en Fed zetten extra druk op BTC
Een andere zorg is de sterke koppeling tussen Bitcoin en Amerikaanse technologieaandelen. Bitcoin beweegt steeds vaker in lijn met de Nasdaq 100. Dat maakt de munt gevoelig voor het rentebeleid van de Amerikaanse centrale bank.
Hoewel de Federal Reserve de rente recent meerdere keren verlaagde, was de toon volgens Stifel allesbehalve geruststellend. Beleidsmakers temperden de verwachtingen voor snelle nieuwe renteverlagingen. Dat raakt vooral groeiaandelen en technologiebedrijven, die afhankelijk zijn van goedkope financiering.
Volgens Stifel lopen de financieringskosten voor techbedrijven verder op. Dat kan leiden tot lagere aandelenkoersen en extra druk op de Bitcoin koers. In dat scenario is een diepere correctie volgens de bank allesbehalve uitgesloten.
Voor beleggers betekent dit dat de komende periode cruciaal wordt. De vraag is niet alleen hoe laag Bitcoin kan zakken, maar ook of BTC zijn oude rol als bescherming tegen een zwakkere dollar kan heroveren. Tot die tijd blijft de markt opvallend nerveus.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
