Bitcoin (BTC) is al wekenlang aan het dalen in waarde, maar de afgelopen week zijn de hardste klappen uitgedeeld. Dat komt onder andere door de dramatische resultaten van de beursgenoteerde Bitcoin-fondsen in de Verenigde Staten.
BlackRock en co hebben de afgelopen weken flink wat kapitaal zien verdampen, maar wisten gisteren eindelijk weer een dag met een positief resultaat neer te zetten.
BlackRock slaat terug na recorduitstroom
Na vijf handelsdagen op rij met zware verliezen is er gisteren weer nieuw geld binnengestroomd. De elf Bitcoin spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) hebben gezamenlijk 75,4 miljoen dollar binnengeharkt.
Vanaf 12 t/m 18 november is er in totaal ruim 2,2 miljard dollar uit de fondsen gestroomd. Voor dit bedrag zijn er dus meer aandelen verkocht dan gekocht. En dat betekent ook automatisch dat er voor dit bedrag aan Bitcoins verkocht zijn die de waarde van het fonds dekken.
Dat heeft de Bitcoin koers niet ongeschonden gelaten. De grootste cryptomunt is met meer dan 15 procent gedaald van 105.000 dollar tot minder dan 89.000 dollar. Niet alleen ETF-houders, maar ook nog veel andere cohorten hebben grote hoeveelheden munten op de markt gedumpt. Bijvoorbeeld grote jongens die al langer in de markt zitten.
BlackRock haalde gisteren het meeste kapitaal binnen met een netto-instroom van 60,6 miljoen dollar. Het is een groot contrast met een dag eerder toen het slechtste resultaat sinds de beursintrede (vorig jaar januari) werd gemeld. Die dag verdween er 523,2 miljoen dollar uit het fonds.
De Solana (SOL) ETF’s hadden ook weer een goede dag gisteren met een instroom van 48,5 miljoen dollar, zo laten gegevens van Farside Investors zien. De Ethereum (ETH) ETF’s verloren wel nog 37,4 miljoen dollar.
BTC koers bedankt AI-reus Nvidia
De Bitcoin koers daalde gisteren tot 88.600 dollar en dat is het laagste niveau sinds 21 april. Laat op de avond kreeg het een steuntje in de rug toen AI-chipfabrikant Nvidia, het meest waardevolle bedrijf ter wereld, beter dan verwachte kwartaalcijfers naar buiten bracht.
Bitcoin steeg naar 93.000 dollar, maar staat nu weer wat lager op 91.800 dollar. Vanmiddag wordt ook weer belangrijk voor de digitale munt als in de VS het officiële banenrapport van de maand september bekend wordt gemaakt. Investeerders hebben hier lang op moeten wachten dankzij de lange sluiting van de overheid.
Slechtere cijfers zijn in dit geval juist positief. Dan neemt de kans toe voor een renteverlaging vanuit de centrale bank volgende maand en goedkoper geld is positief voor risicovolle investeringen.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
