Bitcoin mining gigant Bitfarms, een beursgenoteerde Canadese miner, heeft een nieuwe faciliteit opgezet in Argentinië. De reden voor deze stap? Goedkope energie. Het bedrijf is één van de grootste miners ter wereld en opereert in vier landen, maar geeft aan dat Argentinië waarschijnlijk het goedkoopste land wordt.
Inflatie en goedkoop aardgas
Op basis van de gunstige wisselkoersen en goedkope aardgasprijzen, worden de kosten van de nieuwe faciliteit in Rio Cuarto de laagste in het portfolio van Bitfarms. Een situatie die ze volgens COO Geoff Morphy een “significante voorsprong” geeft. Bitfarms kondigde het nieuwe contract eind april aan en een paar maanden later in september gaat de operatie in Argentinië live.
“Argentinië heeft de op één na grootste aardgasreserves ter wereld, terwijl er ook veel potentie is voor duurzame energie”, aldus Morphy. “Wij zitten in de unieke positie om wereldwijd uit te breiden en te blijven profiteren van de lage kosten in deze regio en de overtollige elektriciteitsproductie”, zo gaat Morphy verder.
Oprichters komen uit Argentinië
De locatie mag dan aantrekkelijk zijn voor Bitfarms vanwege de lage kosten, ook voor de oprichters van het bedrijf is het waarschijnlijk een droom geweest om zich hier te vestigen. Zij komen namelijk uit Argentinië. De voornaamste reden voor de keuze voor Argentinië blijft echter de kosten-capaciteit situatie. “Als we gebieden zien met overschotten die anders verloren zouden gaan, dan proberen wij die tegen een lage prijs op te pikken […] uiteindelijk is dat goed voor Bitfarms en voor de lokale energieproducenten”, zo voegt Morphy toe.
De nieuwe operatie in Rio Cuarto verhoogt de hashrate van Bitfarms van 3,9 naar 4,1 exahash per seconde. Het volledige project gaat om twee faciliteiten, waarvan de eerste vandaag is aangezet. Bitfarms verwacht dat alles draait als we in het tweede kwartaal van 2023 aankomen. Het Canadese bedrijf draait buiten Argentinië vooral op waterkracht-energie.
Niet de fundamenten, maar de angst drijft crypto nu omlaag
Volgens CoinShares wordt de crypto-uitstroom veroorzaakt door sentiment en macro-economische zorgen, niet door fundamentele problemen.
Bitcoin verliest zijn grootste kopers, en dat is een probleem
Institutionele beleggers verkopen massaal Bitcoin. ETF-uitstroom neemt toe en analisten zien risico op een flinke koersdaling.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
