Grote spelers in de Bitcoin mining-industrie hebben hun zinnen gezet op kernenergie naarmate de druk toeneemt om duurzaam te worden.
Op weg naar groene energie
“Kernenergie zou een enorme kans kunnen bieden om grote hoeveelheden schone, koolstofvrije energie te introduceren”, zei GRIID vice-president Harry Sudok op de ‘Bitcoin & Beyond Virtual Summit’ op 10 november. GRIDD is een Amerikaans bedrijf dat goedkope, hernieuwbare energie inkoopt om verticaal geïntegreerde Bitcoin-miningfaciliteiten te bouwen.
Volgens Sudock waren eerdere subsidieprogramma’s en het discours over hernieuwbare energie grotendeels gericht op zonne- en windenergie. De potentiële voordelen van kernenergie werden genegeerd. Hij zei het volgende:
“De groeisnelheid is momenteel grotendeels gericht op zon en wind, dat is de realiteit van de programma’s die de afgelopen 8-10 jaar zijn uitgerold. Wat we graag zouden zien, is een uitbreiding van nucleaire energie.”
Samson Mow, Chief Strategy Officer van Blockstream, was een panellid naast Sudock om de complexiteit van Bitcoin-mining en het energieverbruik te bespreken.
Mow verwees naar de dominante rol die ‘FUD’ meestal heeft in discussies over Bitcoin-mining. Volgens hem kan dat leiden tot misverstanden, niet alleen over Bitcoin-mining, maar ook over energieproductie in het algemeen:
“Deze misverstanden leiden tot dit soort gekke krantenkoppen dat Bitcoin de oceanen gaat opkoken. Het grotere geheel wordt vaak over het hoofd gezien, omdat Bitcoin-mining een klein percentage van het energieverbruik wereldwijd uitmaakt. Het is ongeveer een fractie van een procent.”
Is kernenergie de oplossing?
Mow is ook een voorstander van kernenergie. “Het probleem is dat we achteruit zijn gegaan als een samenleving waarin we kernenergie hebben afgewezen. We zijn gegaan voor andere dingen, zoals wind en zonne-energie. Dit is duurder, moeilijker te genereren en niet altijd functioneel”, zei Mow.
Vorige maand onderzocht het Bitcoin Mining Council (BMC) ongeveer 33% van het huidige wereldwijde Bitcoin-netwerk. BMC schat dat de duurzame elektriciteitsmix van de wereldwijde miningindustrie in Q3 van dit jaar met ongeveer 3% is gegroeid tot 55,9%.
“Bitcoin–miners zullen de goedkoopste vorm van elektriciteit kiezen die ze kunnen vinden”, zei Amanda Fabiano op de summit. Fabiano is het hoofd van mining bij Galaxy Digital, een beheerbedrijf voor digitale activa en een van de oprichters van BMC.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
