Bitcoin miners verdienen op dit moment zo’n $40 miljoen per dag. Dit terwijl de inkomsten van de miners in de maanden na de BTC halving zakten tot slechts $6,8 miljoen. Dat betekent dat de inkomsten van de miners in iets meer dan een jaar tijd met 488% zijn gestegen.

Bitcoin miners verdienen meer, ondanks de BTC halving
Bitcoin-mining is een zeer competitief proces waar computers met speciale software complexe wiskundige puzzels op lossen. Door Bitcoin-transacties te verifiëren en toe te voegen aan de blockchain, verdienen miners beloningen die bestaan uit transactiekosten en een basisbeloning voor elk blok dat ze minen.
De blokbeloning, ook wel subsidie genoemd, wordt gehalveerd na elke 210.000 gedolven blokken, wat gelijk staat aan ongeveer elke vier jaar. Dit evenement wordt ook wel de Bitcoin halving genoemd.
Elke BTC-halving vermindert de snelheid waarmee nieuwe Bitcoins worden gemaakt. Tot het jaar 2140 zullen er nieuwe BTC-tokens op de markt komen. Hierna zijn alle 21 miljoen Bitcoins gemined. Miners zullen dan alleen nog transactiekosten verdienen en geen blokbeloningen meer ontvangen.
Toch betekent zo’n evenement niet direct dat miners minder geld gaan verdienen. Sinds de laatste BTC-halving hebben miners hun inkomsten namelijk met 488% zien stijgen. De miners verdienen nu zo’n $40 miljoen per dag. Dat is 185% hoger dan de waarden die zijn geregistreerd in de periode voorafgaand aan de halvering van 2020, toen miners ongeveer $14 miljoen per dag werden verdienden.
Het Bitcoin netwerk herstelt
Hoewel miners twee keer zo hard moeten werken om van dezelfde blokbeloningen te ontvangen, suggereert de hierboven geschetste stijging van de inkomsten van miners dat er een zilveren randje is.
Miners moeten blijven investeren in meer en effectievere machines naarmate de blokbeloning afneemt. Dat zorgt ervoor dat de sterkste miners overblijven die op de lange termijn levensvatbaar zijn.
De hogere omzet dit jaar laat dan ook zien dat miners blijven investeren en uitbreiden. Dat is zeer positief en misschien ook wel verrassend te noemen. Zeker gezien het agressieve optreden van China tegen crypto mining dit jaar.
Na het hardhandige optreden van China tegen crypto miners zakte de BTC hash rate ineen. De moeilijkheidsgraad daalde met maarliefst 54%. Echter, in plaats van zomaar te stoppen met hun bedrijf, verplaatsten veel Chinese miners hun operatie naar Noord-Amerika of Kazachstan. Sindsdien is de hash rate aan het herstellen en dat is goed nieuws voor het Bitcoin netwerk.
#Bitcoin difficulty ribbon is soon to signal a positive recovery as more miners come back online.
— Jan & Yann (@Negentropic_) October 4, 2021
The last comparable event was following bear market capitulation in Dec 2018, which took 164-days to flip positive.
The current mining recovery has taken 120-days. pic.twitter.com/l2Nmc9RYTR
Nu de Bitcoin prijs momenteel een aanval lijkt te gaan doen op het $50.000-niveau, en de hash-rate van het netwerk terugkeert naar waarden die voor het laatst in juni werden gezien, lijkt de toekomst zeer positief voor Bitcoin miners en Bitcoin investeerders.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
