Locals die in de buurt van een Bitcoin mining faciliteit aan de oevers van Seneca Lake wonen, hebben alarmerende stijgingen van de temperatuur van het water gemeld, aldus NBC News vandaag.
Protest tegen Greenidge
Abi Buddington, een inwoner die dicht bij het meer woont zei hierover het volgende:
“Het meer is zo warm dat het lijkt alsof je in een bubbelbad zit.”
Afgelopen maand organiseerden de lokale bevolking een protest tegen de Greenidge Generation Bitcoin mining industrie. Volgens hen vervuilt het de lucht en wordt het water van het meer erdoor verwarmt. Dit komt door het gebruik van fossiele brandstoffen. Greenidge is eigendom van private equity onderneming Atlas Holdings. Greenidge vertelde NBC dat de faciliteit aan het meer werkt binnen de federale en staatsmilieuvergunningen. Jeff Kirt, de CEO van Greenidge, zei het volgende:
“De milieu impact van de fabriek is nog nooit zo goed geweest als nu.”
Het bedrijf gaf verder aan dat het zijn CO2-uitstoot compenseert en heeft toegezegd af te stappen van aardgas.
Mining aan het meer
Het water van het meer koelt de 8.000 computers die worden gebruikt om Bitcoins te minen in de gasgestookte fabriek in de landelijke Finger Lakes regio van New York.
Volgens documenten verkregen door NBC, staat de huidige vergunning van Greenidge het toe om dagelijks 631 miljoen liter water op te nemen en 632 miljoen liter te lozen. Dit bij temperaturen tot 41 graden in de zomer en 30 graden in de winter. In september moet de vergunning worden verlengd. De omroep meldt trouwens dat niet alle omwonenden tegen Greenidge zijn. Het bedrijf heeft namelijk flinke donaties gedaan aan lokale scholen en een brandweer, en heeft ook voor werkgelegenheid gezorgd.
How it started How it's going pic.twitter.com/cE7lxqJE7Z
— Greenidge Generation (@GreenidgeLLC) October 14, 2020
Bitcoin mining breidt uit in de VS
In de Verenigde Staten is het minen van Bitcoin aanzienlijk toegenomen, als reactie op een hardhandig optreden in China. Het is hierdoor gegroeid tot bijna 8% van het totale wereldwijde aandeel, vergeleken met de 4% in september 2019.
De eigenaar van Greenidge, Atlas, heeft onlangs $3 miljard opgehaald bij investeerders en zei dat het van plan is zijn huidige Bitcoin mining capaciteit tegen het einde van het jaar meer dan te verviervoudigen. Vrijdag maakte het bedrijf bekend dat het zijn activiteiten al dit jaar naar South Carolina zou uitbreiden. Greenidge plant een CO2 neutrale crypto mining faciliteit in de stad Spartanburg. Het heeft inmiddels een intentieverklaring ondertekend met LSC Communications, een ander portfoliobedrijf van Atlas Holdings.
Campagnevoerders in New York maken zich zorgen over de uitbreiding van het bedrijf en waarschuwen dat als regelgevers in New York de mining activiteiten van Bitcoin niet in toom houden. Er zouden minstens 30 extra energiecentrales gebruikt kunnen worden gebruikt, wat de doelstellingen van de staat op het gebied van groene energie in gevaar zou brengen. Er is een verbod van drie jaar voor Bitcoin mining voorgesteld.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
