De Bitcoin koers stond de afgelopen weken zwaar onder druk. Veel oudgedienden verkochten hun munten, en dat heeft volgens Dr Matin Hiesboeck te maken met “enorme belastingvoordelen” die zij kunnen krijgen door in de Bitcoin ETF’s te investeren.
Arbitragehandelaar stuurt 11.000 Bitcoin naar de beurzen
Owen Gunden, een Bitcoiner van het eerste uur, lijkt hier ook van te willen profiteren en stuurde volgens Lookonchain 11.000 Bitcoin naar de beurzen. Enkele uren geleden stuurde hij zijn laatste 3.549 BTC naar Kraken.
Volgens Dr Hiesboeck hoeft dat niet per definitie om een definitieve verkoop te gaan. “De eerste reden is dat ze de Bitcoin terugkopen in de vorm van ETF’s, die met de huidige regels enorme belastingvoordelen opleveren. Met name in de Verenigde Staten,” zo stelt hij.
Het kan dus zijn dat de gigantische ETF-instromen van de afgelopen maanden ook te maken hebben met deze ontwikkeling.
Een andere reden is volgens Hiesboeck dat veel van deze mensen zich zouden realiseren dat blockchain de echte revolutie is, en niet Bitcoin. Daar zullen veel Bitcoiners het echter niet mee eens zijn.
Bitcoin wordt volwassen
Ook stelt Hiesboeck dat Bitcoin inmiddels een meer volwassen asset is geworden. De rendementen zijn niet meer zoals we die tijdens eerdere bullmarkten zagen. Toen kon Bitcoin soms met duizenden procenten stijgen.
Dat is nu in theorie nog mogelijk, maar daar zijn gigantische hoeveelheden kapitaal voor nodig. Op dat niveau zit Bitcoin nog niet, en het is nog maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren.
De kans is groter dat Bitcoin het moet doen met lagere rendementen, maar voorlopig doet de digitale munt het deze cyclus nog beter dan bijna iedere andere asset.

Langzaam maar zeker begint Bitcoin een asset te worden die veel mensen voor een paar procent in hun portfolio aanhouden ter diversificatie.
Het oude ethos, om je volledig kapitaal in Bitcoin aan te houden, begint steeds zeldzamer te worden. Dat is echt iets voor de puristen, waar er nu steeds minder van zijn.
Dat is ergens ook logisch, omdat het juist die enorme rendementen waren die mensen bijna tot een soort gelovige maakten als het om Bitcoin ging.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
