Bitcoin en goud zijn voor investeerders niet langer een veilige haven in tijden van inflatie, zo blijkt uit de afgelopen maanden. Weinigen hadden voorzien dat vooral de Amerikaanse dollar zou profiteren van een klimaat van hoge inflatie. Achteraf bezien is het allemaal wel uit te leggen.
Amerikaanse dollar door het dak
De Amerikaanse dollar gaat al maanden door het dak ten opzichte van andere fiatvaluta. Onze euro is vanaf het begin van 2022 bijvoorbeeld 14,00 procent kwijt ten opzichte van de dollar. Waar je in het verleden nog weleens 1,20 dollar voor je euro kon krijgen, is de euro nu nog minder dan 1 dollar waard. De onderstaande grafiek is de beroemde U.S. Dollar Index, ook wel de “Dixie” of DXY.

De DXY geeft de prestaties van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro, de Japanse yen, de Britse pond, de Canadese dollar, de Zweedse kroon en de Zwitserse franc weer. Terwijl de dollar als een raket stijgt ten opzichte van zijn concurrenten, zien we bij Bitcoin en goud juist een tegenovergestelde beweging. Vanaf het begin van 2022 gemeten staat Bitcoin ruim 50 procent in het rood en staat goud 6,63 procent in de min.
Is Bitcoin wel een inflatiehedge?
Je kunt je daardoor afvragen of Bitcoin wel een goede hedge tegen inflatie is. We hebben op dit moment immers inflatie en de Bitcoin koers zakt door het ijs. Op zich is het allemaal uit te leggen dat juist de Amerikaanse dollar nu goed presteert. De dollar is nog altijd de wereldreservemunt en dat betekent dat de meeste leningen uitgedrukt zijn in dollars. Mensen moeten deze leningen dus terugbetalen in dollars en ook de rentebetalingen zijn uitgedrukt in dollars.
Dat zorgt ‘kunstmatig’ voor een grote vraag naar dollars. Als wereldeconomie gaan we nu een onzekere tijd tegemoet en dat maakt dat mensen er zeker van willen zijn dat ze over 12 maanden de rekening nog kunnen betalen. Om die reden gaan ze minder uitgeven en proberen ze zoveel mogelijk dollars te verzamelen om de rekening te kunnen blijven betalen. Totdat de zorgen over inflatie verdwenen zijn en de Amerikaanse centrale bank de teugels wat laat vieren, zal de dollar er niet zwakker op worden.
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Van de Poppe: dit is het beste moment ooit om Bitcoin te kopen
Bitcoin laat zeldzame accumulatiesignalen zien, maar analisten waarschuwen dat de koers eerst nog verder kan dalen richting lagere bodemzones.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
