Bitcoin en goud zijn voor investeerders niet langer een veilige haven in tijden van inflatie, zo blijkt uit de afgelopen maanden. Weinigen hadden voorzien dat vooral de Amerikaanse dollar zou profiteren van een klimaat van hoge inflatie. Achteraf bezien is het allemaal wel uit te leggen.
Amerikaanse dollar door het dak
De Amerikaanse dollar gaat al maanden door het dak ten opzichte van andere fiatvaluta. Onze euro is vanaf het begin van 2022 bijvoorbeeld 14,00 procent kwijt ten opzichte van de dollar. Waar je in het verleden nog weleens 1,20 dollar voor je euro kon krijgen, is de euro nu nog minder dan 1 dollar waard. De onderstaande grafiek is de beroemde U.S. Dollar Index, ook wel de “Dixie” of DXY.

De DXY geeft de prestaties van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro, de Japanse yen, de Britse pond, de Canadese dollar, de Zweedse kroon en de Zwitserse franc weer. Terwijl de dollar als een raket stijgt ten opzichte van zijn concurrenten, zien we bij Bitcoin en goud juist een tegenovergestelde beweging. Vanaf het begin van 2022 gemeten staat Bitcoin ruim 50 procent in het rood en staat goud 6,63 procent in de min.
Is Bitcoin wel een inflatiehedge?
Je kunt je daardoor afvragen of Bitcoin wel een goede hedge tegen inflatie is. We hebben op dit moment immers inflatie en de Bitcoin koers zakt door het ijs. Op zich is het allemaal uit te leggen dat juist de Amerikaanse dollar nu goed presteert. De dollar is nog altijd de wereldreservemunt en dat betekent dat de meeste leningen uitgedrukt zijn in dollars. Mensen moeten deze leningen dus terugbetalen in dollars en ook de rentebetalingen zijn uitgedrukt in dollars.
Dat zorgt ‘kunstmatig’ voor een grote vraag naar dollars. Als wereldeconomie gaan we nu een onzekere tijd tegemoet en dat maakt dat mensen er zeker van willen zijn dat ze over 12 maanden de rekening nog kunnen betalen. Om die reden gaan ze minder uitgeven en proberen ze zoveel mogelijk dollars te verzamelen om de rekening te kunnen blijven betalen. Totdat de zorgen over inflatie verdwenen zijn en de Amerikaanse centrale bank de teugels wat laat vieren, zal de dollar er niet zwakker op worden.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
