De krachten die de Bitcoin koers dit jaar naar nieuwe hoogtes stuwden, werken nu juist averechts. Dat concludeert cryptobedrijf NYDIG in een nieuwe analyse. Volgens hoofd research Greg Cipolaro is er sprake van “kapitaalvlucht” uit de markt, maar blijven de fundamenten op de lange termijn intact.
Omgekeerde stroom bij ETF’s en cryptobedrijven
Bitcoin bereikte in oktober nog een piek, gedreven door sterke instroom in de ETF’s en grote aankopen door zogenoemde Digital Asset Treasuries (DAT’s), beursgenoteerde bedrijven die een deel van hun balans in Bitcoin investeren.
Die motoren draaien inmiddels de andere kant op. Begin oktober leidde een grote liquidatiegolf tot een ommekeer: ETF-stromen werden negatief, DAT-premies zakten in en de hoeveelheid stablecoins in omloop daalde voor het eerst in maanden. Volgens Cipolaro wijst dat op echte uitstroom van kapitaal, en niet alleen op verslechterend sentiment.
“Wanneer die reflexieve cyclus breekt, volgt de markt doorgaans een herkenbaar patroon,” schrijft hij. “De liquiditeit droogt op, leverage probeert terug te keren maar krijgt geen grip, en eerdere positieve verhalen vertalen zich niet meer in nieuwe instroom.”
Bitcoin-dominantie stijgt ondanks uitstroom
De ETF’s, die eerder juist een van de grootste succesfactoren van deze cyclus waren, vormen nu een tegenwind voor de markt. Toch blijft Bitcoin relatief sterk presteren vergeleken met andere cryptomunten.
Tijdens koersdalingen verschuift kapitaal vaker naar Bitcoin, de meest liquide en gevestigde munt in het ecosysteem. De dominantie van Bitcoin steeg begin november weer boven de 60 procent en ligt inmiddels rond de 58 procent.

Minder vraag van DAT’s en dalende stablecoins
Ook de vraag vanuit cryptobedrijven en stablecoins neemt af. DAT’s zagen hun zogeheten premies krimpen, de extra waarde waarvoor hun aandelen boven de onderliggende Bitcoin-reserves worden verhandeld, terwijl de hoeveelheid stablecoins afnam, wat volgens Cipolaro duidt op het terugtrekken van kapitaal uit de markt.
Toch is er volgens hem nog geen reden voor acute zorgen. “Geen enkele DAT toont momenteel tekenen van financiële stress,” legt Cipolaro uit. “De leverage is beperkt, de rentelasten zijn beheersbaar en veel structuren bieden de mogelijkheid om dividend- of rentebetalingen tijdelijk op te schorten.”
Langetermijnverhaal blijft overeind
Ondanks de recente terugval ziet NYDIG het grotere plaatje voor Bitcoin onveranderd. De munt krijgt steeds meer institutionele aandacht, ook overheden tonen voorzichtig interesse, en de rol van Bitcoin als neutrale, programmeerbare monetaire asset blijft volgens Cipolaro overtuigend.
“De gebeurtenissen van de afgelopen weken veranderen niets aan dat lange-termijnverhaal,” zegt hij. “Maar de cyclische dynamiek, gedreven door instroom, leverage en reflexief gedrag, heeft nu duidelijk de overhand.”
Cipolaro waarschuwt dat de weg vooruit, net als in eerdere cycli, hobbelig zal zijn. “Investeerders moeten op het beste hopen, maar voorbereid zijn op het slechtste. De geschiedenis laat zien dat deze fases vol onverwachte bewegingen en emotionele schommelingen zitten.”
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
