Het spat momenteel misschien niet van de cryptomarkt af, maar gisteren kwam er groot nieuws uit het Witte Huis. De nieuwe president Donald Trump ondertekende een uitvoerende bevel die onder andere gaat onderzoeken of er een ‘national digital asset stockpile’ moet komen. Oftewel, Bitcoin (BTC) en altcoins in de reserve van het land. Dat zou mega zijn, maar Bitcoiners hadden liever gewild dat Trump zich aan zijn eerdere belofte had gehouden.
‘Bitcoiners hebben het écht moeilijk’
Trump groeide tijdens zijn presidentscampagne uit tot een grote vriend van de crypto-industrie. Hij beloofde gouden bergen aan investeerders, met als meest opvallende belofte het aanleggen van een nationale Bitcoin-reserve. Niet voor niets dat de bitcoin koers zo hard steeg toen hij de verkiezingen won.
Maandag werd Trump geïnaugureerd en tijdens zijn eerste werkdagen kwam Bitcoin en crypto totaal niet aan bod. Maar gisteren werd de ban gebroken. De Republikein tekende namelijk een uitvoerend bevel die zijn grote belofte waar moet maken om de Verenigde Staten om te toveren tot de ‘crypto-hoofdstad van de wereld’.
Het bevel betreft het samenstellen van een werkgroep die een regelgevend kader op gaat stellen en gaat onderzoek of er een national digital asset stockpile moet komen.
De woordkeuze bij laatstgenoemde is natuurlijk opvallend. Hoewel Trump vorig jaar zomer op het podium bij de Bitcoin Conference een Bitcoin-reserve had beloofd, lijkt het nu dus ook andere munten te omvatten.
En daar zijn Bitcoiners niet over te spreken. ‘’Het uitvoerend bevel noemt Bitcoin niet één keer,’’ zei de podcaster Peter McCormack. ‘’Bitcoin-maximalisten hebben het écht moeilijk met de term ‘digitale activa’,’’ schreef Travis Kling, CIO van Ikigai Asset Management.
Dennis Porter, CEO van het op Bitcoin gerichte Satoshi Action Fund, zei echter dat het ‘’pragmatisch’’ is voor de werkgroep om de term ‘digitale activa’ te gebruiken, aangezien deze ‘’technologisch neutraal is’’ en ‘’politieke wrijving vermindert’’.

Krijgen we dan toch een ‘America-first’ crypto-reserve?
Vorige week ging nog het gerucht rond dat Trump een ‘America-first’ cryptoreserve zou overwegen, bestaande uit munten die in de VS zijn ontwikkeld. Munten als Solana (SOL), Ripple (XRP) en Cardano (ADA) stegen toen hard in waarde.
Met het uitvoerende bevel van gisteren, is de geruchtenmolen in ieder geval harder gaan draaien.
Het is echter belangrijk om te beseffen dat het geen zekerheid is dat er een nationale cryptovoorraad gaat komen. Het bevel gaat namelijk slechts voor een onderzoek. Maar dat is natuurlijk een cruciale eerste stap.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Van de Poppe: dit is het beste moment ooit om Bitcoin te kopen
Bitcoin laat zeldzame accumulatiesignalen zien, maar analisten waarschuwen dat de koers eerst nog verder kan dalen richting lagere bodemzones.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
