De voormalige cryptobeurs Bittrex probeert via de rechter een eerder betaalde miljoenenboete terug te krijgen van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Volgens het bedrijf is de juridische basis van de zaak inmiddels verdwenen, nu de toezichthouder onder president Donald Trump veel milder naar crypto kijkt.
De inmiddels gesloten cryptobeurs diende deze week een verzoek in bij een federale rechtbank in de Verenigde Staten. Daarin vraagt Bittrex om een eerdere schikking met de SEC terug te draaien en de betaalde 24 miljoen dollar terug te ontvangen.
SEC beschuldigde Bittrex van overtreden effectenwetten
De SEC klaagde Bittrex in 2023 aan, tijdens de regering van voormalig president Joe Biden. Volgens de toezichthouder bood de beurs cryptomunten aan die als niet-geregistreerde effecten moesten worden gezien.
Effecten zijn financiële producten zoals aandelen en obligaties waarvoor strenge regelgeving geldt. De SEC stelde destijds dat verschillende cryptotokens op het platform van Bittrex onder die regels vielen.
Om verdere juridische stappen te voorkomen besloot Bittrex uiteindelijk akkoord te gaan met een schikking van 24 miljoen dollar. Het bedrijf betaalde eerder al 29 miljoen dollar aan het Amerikaanse ministerie van Financiën vanwege overtredingen van sanctiewetgeving met landen als Iran, Cuba en Syrië.
Kort na deze schikkingen staakte Bittrex zijn activiteiten in de Verenigde Staten. Volgens het bedrijf was doorgaan onder het toenmalige regelgevingsklimaat economisch niet langer haalbaar.
SEC slaat onder Trump andere koers in voor crypto
Sinds Donald Trump opnieuw president werd, is de houding van de SEC tegenover crypto flink veranderd. De toezichthouder heeft inmiddels meerdere rechtszaken tegen cryptobedrijven ingetrokken en benadrukt dat de meeste cryptomunten waarschijnlijk niet als effecten moeten worden beschouwd.
Volgens de advocaten van Bittrex bewijst die ommekeer dat de oorspronkelijke zaak tegen de beurs nooit op solide juridische gronden was gebaseerd. In de rechtbankdocumenten stellen de advocaten dat de SEC feitelijk heeft toegegeven dat haar eerdere interpretatie onjuist was. Ook wijzen ze erop dat vergelijkbare onderzoeken naar andere cryptobedrijven inmiddels zijn stopgezet.
Strijd om wat er met de 24 miljoen moet gebeuren
De zaak draait inmiddels ook om de vraag wat er met de 24 miljoen dollar moet gebeuren. De SEC vroeg eerder dit jaar toestemming om het geld over te dragen aan het Amerikaanse ministerie van Financiën. Dat bedrag zou vervolgens worden gebruikt om voormalige klanten van Bittrex te compenseren voor mogelijke financiële schade.
Bittrex probeert dat nu tegen te houden. Het bedrijf wil dat de miljoenen eerst worden terugbetaald aan de beurs zelf, voordat eventuele uitkeringen aan klanten plaatsvinden.
Cryptobeurs Binance verlaat Europa: wat betekent dit voor Belgische klanten?
Binance kreeg geen MiCA-licentie en moet noodgedwongen vertrekken uit Europa. Wat zijn de gevolgen voor alle Belgische gebruikers?
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
