De voormalige cryptobeurs Bittrex probeert via de rechter een eerder betaalde miljoenenboete terug te krijgen van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Volgens het bedrijf is de juridische basis van de zaak inmiddels verdwenen, nu de toezichthouder onder president Donald Trump veel milder naar crypto kijkt.
De inmiddels gesloten cryptobeurs diende deze week een verzoek in bij een federale rechtbank in de Verenigde Staten. Daarin vraagt Bittrex om een eerdere schikking met de SEC terug te draaien en de betaalde 24 miljoen dollar terug te ontvangen.
SEC beschuldigde Bittrex van overtreden effectenwetten
De SEC klaagde Bittrex in 2023 aan, tijdens de regering van voormalig president Joe Biden. Volgens de toezichthouder bood de beurs cryptomunten aan die als niet-geregistreerde effecten moesten worden gezien.
Effecten zijn financiële producten zoals aandelen en obligaties waarvoor strenge regelgeving geldt. De SEC stelde destijds dat verschillende cryptotokens op het platform van Bittrex onder die regels vielen.
Om verdere juridische stappen te voorkomen besloot Bittrex uiteindelijk akkoord te gaan met een schikking van 24 miljoen dollar. Het bedrijf betaalde eerder al 29 miljoen dollar aan het Amerikaanse ministerie van Financiën vanwege overtredingen van sanctiewetgeving met landen als Iran, Cuba en Syrië.
Kort na deze schikkingen staakte Bittrex zijn activiteiten in de Verenigde Staten. Volgens het bedrijf was doorgaan onder het toenmalige regelgevingsklimaat economisch niet langer haalbaar.
SEC slaat onder Trump andere koers in voor crypto
Sinds Donald Trump opnieuw president werd, is de houding van de SEC tegenover crypto flink veranderd. De toezichthouder heeft inmiddels meerdere rechtszaken tegen cryptobedrijven ingetrokken en benadrukt dat de meeste cryptomunten waarschijnlijk niet als effecten moeten worden beschouwd.
Volgens de advocaten van Bittrex bewijst die ommekeer dat de oorspronkelijke zaak tegen de beurs nooit op solide juridische gronden was gebaseerd. In de rechtbankdocumenten stellen de advocaten dat de SEC feitelijk heeft toegegeven dat haar eerdere interpretatie onjuist was. Ook wijzen ze erop dat vergelijkbare onderzoeken naar andere cryptobedrijven inmiddels zijn stopgezet.
Strijd om wat er met de 24 miljoen moet gebeuren
De zaak draait inmiddels ook om de vraag wat er met de 24 miljoen dollar moet gebeuren. De SEC vroeg eerder dit jaar toestemming om het geld over te dragen aan het Amerikaanse ministerie van Financiën. Dat bedrag zou vervolgens worden gebruikt om voormalige klanten van Bittrex te compenseren voor mogelijke financiële schade.
Bittrex probeert dat nu tegen te houden. Het bedrijf wil dat de miljoenen eerst worden terugbetaald aan de beurs zelf, voordat eventuele uitkeringen aan klanten plaatsvinden.
Justin Sun schrapt Trump-stablecoin na ruzie over bevroren tegoeden
HTX verwijdert de stablecoin USD1 na een conflict met World Liberty Financial over bevroren adressen en sanctiecontroles.
FTX-oprichter Bankman-Fried vraagt Trump formeel om gratie
FTX-oprichter Sam Bankman-Fried heeft formeel gratie aangevraagd bij president Trump, ruim twee jaar na zijn veroordeling.
Robinhood breidt uit naar Canada met overname van WonderFi voor 180 miljoen dollar
Als onderdeel van de overname komen de handelsplatformen Bitbuy en Coinsquare onder de vlag van Robinhood te vallen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
