De cryptowereld discussieert al een tijdje of de markt nu in een bull- of bearmarkt zit. Matt Hougan, de chief investment officer van crypto-vermogensbeheerder Bitwise, is vrij zeker van zijn zaak dat dit geen normale correctie meer is. Volgens hem zitten we al sinds januari 2025 in een ‘’crypto-winter’’ die nu langzaam richting zijn einde kruipt.
‘2022-achtige crypto-winter’
In een note schrijft Hougan stellig dat we in een ‘’volwaardige’’ crypto-winter zitten.
Bitcoin (BTC) staat ruim 39 procent lager dan zijn record, terwijl Ethereum (ETH) meer dan 50 procent heeft ingeleverd. “Dit is geen dip of gezonde correctie,” schrijft Hougan. “Dit is een 2022-achtige crypto-winter, in gang gezet door overmatige hefboom en winstnemingen.”
Volgens Hougan begon deze crypto-winter dus niet in oktober 2025, toen Bitcoin boven de 126.000 dollar piekte. Dat was volgens hem lange tijd lastig te zien, omdat institutionele geldstromen het beeld vertroebelden.
Vooral de beursgenoteerde fondsen en zogeheten digital asset treasuries, bedrijven die crypto-reserves aanhouden, hielden grote munten overeind. In totaal kochten deze partijen in 2025 meer dan 740.000 Bitcoins op, goed voor zo’n 75 miljard dollar aan steun. Zonder die instroom was de Bitcoin koers volgens Hougan waarschijnlijk richting een min van 60 procent gezakt.
Grote verschillen tussen munten
Bitwise analyseerde de prestaties van grote cryptomunten sinds begin 2025 en zag een duidelijke tweedeling. Munten met stevige institutionele steun, zoals Bitcoin, Ethereum en XRP, verloren grofweg 10 tot 20 procent. Andere grote namen zonder structurele ETF-instroom gingen veel harder onderuit, vaak met verliezen van 60 tot zelfs 75 procent.
Dat betekent volgens Hougan dat vooral de ”retail crypto” al meer dan een jaar door een zware winter gaat. Instellingen hebben die pijn deels afgedekt, maar alleen voor een selecte groep munten.
Een opvallend punt is dat positief nieuws nauwelijks effect heeft op de koersen. Regelgeving, adoptie en interesse van Wall Street blijven toenemen, maar de markt reageert amper.
“In het dieptepunt van een crypto winter doet goed nieuws er simpelweg niet toe,” aldus Hougan. “Crypto winters eindigen niet in enthousiasme, maar in uitputting.”
Einde van de winter komt dichterbij
Hougan merkt op dat crypto-winters historisch gezien gemiddeld zo’n 13 maanden duren. Omdat de bearmarkt volgens hem al begin 2025 startte, zou het zwaarste deel achter ons kunnen liggen.
“Het voelt nu als wanhoop en malaise,” schrijft hij, “maar dat is precies hoe het einde van eerdere winters ook aanvoelde.”
Tegelijkertijd denken de meeste analisten juist dat de bearmarkt in oktober is begonnen. Daarmee zou de vierjarige cyclus van Bitcoin volledig intact blijven, aangezien de pieken van de vorige bullruns ook altijd in het vierde kwartaal van het jaar na de halving werden neergezet.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
