De bullmarkt van Bitcoin is op dit moment vooral een teleurstelling voor een grote groep beleggers. Maar volgens Matt Hougan, Chief Investment Officer van Bitwise, is dat juist een goed teken.
2026 kan het jaar van Bitcoin worden
De afwezigheid van een periode van scherpe stijgingen aan het einde van 2025, vergroot volgens Hougan de kans op een sterke stijging in 2026.
Een koersstijging in het laatste kwartaal van 2025 had volgens Hougan precies in het patroon van de traditionele vierjarige cyclus gepast. Waarin Bitcoin na elke halvering van de blokbeloning voor miners een piek maakt, zoals dat in 2017 en 2021 ook gebeurde.
Dat we dit keer nog geen scherpe stijging van de Bitcoin koers zagen, ziet Hougan juist als een signaal van kracht op de langere termijn: “Ik ben eigenlijk nog zekerder van mijn eerdere uitspraak. Het grootste risico was dat we eind 2025 te hard zouden stijgen, gevolgd door een scherpe correctie. Nu ligt de basis voor een duurzamere groei.”
Sterke fundamenten blijven overeind voor Bitcoin
Hougan geeft aan dat de onderliggende fundamenten van de cryptomarkt “te sterk zijn om lang onderdrukt te blijven.”
Daarvoor wijst hij op drie structurele trends:
- De ‘debasement trade’ – waarbij beleggers zich indekken tegen geldontwaarding via Bitcoin.
- De opmars van stablecoins – vooral in grensoverschrijdende betalingen en DeFi.
- De tokenisering van financiële activa – waarbij obligaties, vastgoed en kredieten digitaal verhandeld worden.
De recente zwakte voor de Bitcoin koers is volgens Hougan met name te wijten aan uitgeputte particuliere beleggers. Daar is het sentiment momenteel gedeprimeerd, en zijn mensen volgens hem nog steeds geraakt door het imploderen van FTX in 2022.
Ook het uitblijven van een altseason helpt volgens hem niet mee. Tegelijkertijd hadden we op 10 oktober natuurlijk een gigantische liquidatiegolf in de cryptowereld. “Ze doen nu niet meer mee,” zo luidt de conclusie van Hougan.
Wat denk jij? Gaat Hougan zijn gelijk krijgen en begint Bitcoin in 2026 aan een periode van scherpe stijgingen, of is het feestje wellicht alweer voorbij?
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
