BlackRock, ’s werelds grootste vermogensbeheerder, heeft sinds het begin van dit jaar voor miljarden aan cryptoblootstelling zien verdwijnen. Uit on-chain data blijkt dat de totale digitale activa van het fonds in korte tijd fors zijn afgenomen.
Volgens gegevens van blockchain-analyseplatform Arkham is de totale crypto-exposure van BlackRock gedaald van ruim 78 miljard dollar begin dit jaar naar ongeveer 68 miljard dollar op dit moment. Daarmee is er in korte tijd meer dan tien miljard dollar aan waarde verdwenen.
Bitcoin en Ethereum zorgen voor grootste daling
Het grootste deel van de afname komt voor rekening van Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH). De Bitcoin-positie van BlackRock nam af met bijna acht miljard dollar, terwijl de Ethereum-blootstelling met ruim twee miljard dollar daalde.

Opvallend is dat deze daling niet volledig kan worden toegeschreven aan verkopen. De crypto markt staat al weken onder druk. De Bitcoin koers zakte in deze periode met ruim elf procent, terwijl Ethereum meer dan twintig procent verloor. Daardoor is een groot deel van het verlies simpelweg het gevolg van lagere prijzen.
Tegelijkertijd laten de walletgegevens wel zien dat BlackRock minder munten aanhoudt. Het fonds bezit duizenden Bitcoin en meer dan honderdduizend Ethereum minder dan aan het begin van het jaar. Dat wijst erop dat er naast koersdalingen ook daadwerkelijk sprake is van uitstroom.
Een groot contrast
De huidige situatie staat in schril contrast met dezelfde periode een jaar geleden. Toen breidde BlackRock zijn cryptopositie juist uit met meerdere miljarden dollars, vooral in Bitcoin. De Bitcoin koers steeg destijds licht, wat zorgde voor een positief nettoresultaat.
Nu is het beeld totaal anders. De combinatie van lagere koersen en uitstroom zorgt voor onzekerheid onder beleggers. De bewegingen van BlackRock worden nauwlettend gevolgd, omdat ze vaak worden gezien als graadmeter voor institutioneel vertrouwen in de cryptomarkt.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
