De financiële wereld staat mogelijk aan het begin van een nieuwe fase, waarin technologie een grotere rol speelt dan ooit. In zijn jaarlijkse brief schetst BlackRock-topman Larry Fink hoe ontwikkelingen zoals tokenisatie en digitale wallets de manier van beleggen kunnen veranderen.
Volgens hem ligt daar een kans om meer mensen toegang te geven tot de markt, iets wat nu nog lang niet vanzelfsprekend is.
BlackRock ziet toekomst in blockchain
Volgens Fink profiteert nu lang niet iedereen van economische groei. Vooral mensen die al investeringen of vermogen hebben, zien hun geld groeien. Veel anderen blijven achter. “Kapitalisme werkt, maar niet voor genoeg mensen,” schrijft hij.
Om dat probleem aan te pakken, ziet BlackRock kansen in tokenisatie. Daarbij worden beleggingen digitaal vastgelegd op de blockchain. Dat maakt het mogelijk om sneller en goedkoper te handelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om fondsen, obligaties en ETF’s die eenvoudiger verhandelbaar worden.
Een belangrijk onderdeel daarvan zijn digitale wallets. Die worden nu vooral gebruikt om geld te versturen of crypto te bewaren. Maar volgens Fink kunnen ze in de toekomst ook dienen als plek waar je al je beleggingen beheert.
“Stel je voor dat diezelfde digitale wallet je ook laat investeren in een brede mix van bedrijven voor de lange termijn, net zo eenvoudig als een betaling versturen,” aldus Fink.
De ontwikkeling staat volgens Fink nog in de kinderschoenen. Hij vergelijkt de huidige fase met het internet rond 1996. Het zal volgens hem niet van de ene op de andere dag het bestaande systeem vervangen, maar geleidelijk integreren met traditionele financiële markten.
BlackRock beheert miljarden in crypto
BlackRock zet daar inmiddels stevig op in. Zo beheert het bedrijf het BlackRock USD Institutional Digital Liquidity Fund (BUIDL), dat geldt als het grootste getokeniseerde fonds ter wereld. Daarnaast beheert BlackRock ongeveer 65 miljard dollar aan stablecoin reserves en zo’n 80 miljard dollar in crypto ETF’s.
BUIDL werkt in de basis als een relatief conservatief fonds dat belegt in Amerikaanse staatsobligaties, vergelijkbaar met een digitaal spaarfonds. Het fonds is volledig vastgelegd op de blockchain, waarbij beleggers tokens kopen die hun aandeel vertegenwoordigen en dagelijks rente ontvangen.
BlackRock is niet de enige partij die zich inzet voor deze ontwikkeling. Ook andere financiële giganten bewegen mee. State Street lanceerde begin 2026 bijvoorbeeld een platform voor tokenization van traditionele financiële producten voor grote klanten. Banken kunnen via zulke systemen assets tokeniseren en tegelijkertijd beheren en bewaren.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
