De Amerikaanse Bitcoin-fondsen hebben gisteren hun slechtste resultaat geboekt in bijna vier maanden tijd. De beursproducten die de Bitcoin (BTC) koers volgen zijn voor ruim 600 miljoen dollar aan kapitaal kwijtgeraakt en dat heeft een steentje bijgedragen aan de pittige daling.
Bitcoin-sentiment slaat om
De twaalf Amerikaanse Bitcoin-fondsen verloren gisteren samen 648,6 miljoen dollar. Het is de grootste uittocht sinds 29 januari en de vijfde slechtste handelsdag sinds de lancering in januari 2024. De zwartste dag ooit blijft 25 februari 2025, toen ruim 1,1 miljard dollar de deur uit ging.
Vooral voor BlackRock was het een dag om snel te vergeten. Investeerders hebben voor 448,4 miljoen dollar aan IBIT-aandelen op de markt gedumpt.
Als er meer verkopers dan kopers zijn, dan moet het fonds die aandelen intrekken en de vertrekkers uitbetalen. Om dat geld vrij te maken, verkoopt de beheerder Bitcoins. Die munten komen terug de markt op en zetten de koers onder druk.
Van oktober tot en met februari verloren de Bitcoin-fondsen bij elkaar bijna 6,4 miljard dollar. In maart kwam eindelijk het keerpunt, met een instroom van 1,32 miljard dollar, gevolgd door 1,97 miljard dollar in april.
Mei begon in dezelfde sterke lijn. Na drie handelsdagen stond er al een plus van ruim 1,6 miljard dollar op de teller. Daarna sloeg de wind om. Vorige week ging er 1 miljard dollar in rook op, en deze week is opnieuw dramatisch begonnen.
De Bitcoin koers daalde gistermiddag in een paar uur tijd van 77.700 dollar naar 76.000 dollar, de laagste stand sinds 30 april. Na meerdere afwijzingen vanaf zijn 200-daagse exponentiële gemiddelde houdt de koers voorlopig stand boven de 100-daagse en 50-daagse gemiddelden.

Nieuwe instromen op Wall Street kunnen de digitale munt helpen om een diepere correctie te voorkomen. Maar de belangrijkste factor op de markt is nog altijd de oorlog tussen de Verenigde Staten en Iran, waar een vredesakkoord nog altijd niet in zicht is.
XRP & Solana houden hun rug recht
Ook Ethereum (ETH) krijgt klappen op de Amerikaanse beurs. De Ethereum-fondsen zagen vorige week 255 miljoen dollar vertrekken, met gisteren nog eens 86,31 miljoen dollar erbovenop.
Solana (SOL) en XRP varen daar tegen in. Hun fondsen zagen gisteren bescheiden instromen en vorige week draaiden ze zelfs hun beste week sinds december vorig jaar, met instromen van respectievelijk 8,12 en 60,50 miljoen dollar. Dat blijkt uit data van SoSoValue.
Crypto wekker: Bitcoin koers omhoog, ondanks ruzie tussen Trump en Netanyahu
De Bitcoin koers klimt op terwijl Trump en Netanyahu ruziën, men opnieuw een snelle vrede met Iran verwacht en de olieprijzen dalen.
CME lanceert futures op de volatiliteit van Bitcoin
CME lanceert Bitcoin volatiliteitsfutures. Beleggers kunnen nu inspelen op verwachte koersschommelingen zonder richting te kiezen.
Win gratis Bitcoins: Bitvavo beloont elke Oranje-zege met nieuwe actie
Bij elke zege van Oranje trekt Bitvavo winnaars. Wie meedoet aan de WAGMI-actie maakt kans op merch en zelfs een hele bitcoin.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
