Grondstoffenstrateeg Mike McGlone van Bloomberg heeft een groot vertrouwen in Bitcoin voor de tweede helft van 2022. Historisch gezien is oktober sinds 2014 de beste maand voor Bitcoin, met een gemiddelde koerswinst van ongeveer 20 procent voor die maand.
Beter dan andere grote assets
In een rapport van 5 oktober schrijft McGlone voor Bloomberg dat Bitcoin aan de winnende hand is ten opzichte van andere assets. Volgens McGlone zien we nu langzaam dat Bitcoin het begint te winnen van tech-aandelen als Tesla en zich loskoppelt van de traditionele financiële markten. Daarnaast heeft Bitcoin de laagste volatiliteit ooit ten opzichte van de Bloomberg Commodity Index (BCOM), die de koersbewegingen van grondstoffen als goud en olie meet.

De tweede helft van 2022 kan volgens McGlone weleens het moment worden dat Bitcoin zich profileert als een “risk-off” asset. Daarmee komt het in hetzelfde mandje terecht als goud en zilver. We spreken van een risk-off asset als mensen de asset in kwestie gebruiken om wat risico van de spreekwoordelijke tafel te halen. Als de economische situatie lastiger wordt, dan zie je mensen vaak vluchten van risk-on naar risk-off assets.
Correlatie met goud neemt toe
Opvallend is ook dat de correlatie van Bitcoin met goud toeneemt en op het hoogste punt in één jaar tijd staat. Inmiddels is er sprake van een correlatie van +0,4 terwijl de correlatie een groot deel van 2022 negatief is geweest. Een positieve correlatie betekent dat de assets synchroon omhoog en omlaag bewegen. Een negatieve correlatie betekent dat ze juist in de tegenovergestelde richting bewegen.

Op dit moment bewegen Bitcoin en goud zich dus vooral in tandem over de wereldwijde financiële markten. Gaat het blinkende edelmetaal omhoog? Dan duurt het niet lang voordat Bitcoin ook van zich laat horen en andersom.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
