Sam Bankman-Fried ziet eindelijk weer licht aan het einde van de tunnel. Ondanks de stormachtige cryptowinter die Three Arrows Capital en Voyager Digital in een fase van faillissement duwde en Celsius en BlockFi in liquiditeitsproblemen bracht, gelooft de CEO van FTX dat het ergste inmiddels achter de rug is.
FTX heeft nog enkele miljarden achter de hand
Ondanks de hevige tegenslagen, geeft Bankman-Fried aan dat zijn beurs nog “enkele miljarden” achter de hand heeft om andere cryptobedrijven te stabiliseren, mocht dat nodig zijn. De CEO van FTX geeft aan dat verschillende kleinere handelsplatformen contact met hem hebben opgenomen en wellicht nog een risico lopen om over de kop te gaan. Uiteraard weigerde hij om namen te noemen.
In dit soort zaken is het namelijk uiterst gevaarlijk om namen te noemen. Als mensen alleen al het idee krijgen dat hun exchange niet liquide is kan dat een “digitale bankrun” veroorzaken. “Het vertrouwen van de gebruikers hebben dat alles werkt zoals het hoort is extreem belangrijk. Als dat eenmaal verdwijnt, dan is het ongelooflijk moeilijk om het weer terug te krijgen”, aldus Bankman-Fried over de geplaagde cryptobedrijven.
We zijn op of rond de bodem
Als Bankman-Fried wordt gevraagd naar zijn gevoelens over de markt geeft hij aan te geloven dat we op of rond de bodem zitten. Met de kanttekening dat de macro-economische factoren momenteel de markt domineren en de industrie zullen blijven beïnvloeden. “Ik denk niet dat het een existentiële bedreiging is voor de industrie, maar het is een stuk erger dan ik had verwacht”, aldus de CEO van FTX.
Waar we de afgelopen maanden vooral bezig waren met de angst voor extreme inflatie is daar momenteel ook de angst op een recessie bij gekomen. Dat maakt de situatie voor de centrale bankiers, als hoeders van de economie, er alleen maar lastiger op. Het is nog maar de vraag in hoeverre ze de rente kunnen verhogen om de inflatie te bevechten, zonder daarmee de economie in een recessie te duwen.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
