Half januari zou de nieuwe Amerikaanse cryptowet, ook wel bekend als de CLARITY Act, besproken worden in de Senaat. Door plotselinge kritiek uit de cryptowereld werd dat op het laatste moment uitgesteld. Banken en crypto bedrijven lijken het niet eens te kunnen worden. Maar deze laatste groep heeft nu een compromis aangeboden om de wet alsnog te laten slagen.
Verdwenen steun Coinbase zorgde voor vertraging
Op 15 januari van dit jaar zou het wetsvoorstel worden besproken door politici. Echter trok de crypto-exchange Coinbase op het laatste moment haar steun in. Crypto bedrijven zouden onevenredig benadeeld worden.
Zo zouden zij bijvoorbeeld geen yield, vergelijkbaar met rente, meer mogen uitkeren over stablecoins. Banken zouden hierover hebben gezegd dat er maar liefst 6 biljoen dollar uit de bankenwereld kan stromen als dit wel zou mogen. Twee werelden die nu dus lijnrecht tegenover elkaar staan.
Cryptobedrijven bieden compromissen aan
Toch lijkt er een klein lichtpuntje te zijn ontstaan in de strijd. Afgelopen maandag vond er een ontmoeting plaats tussen verschillende crypto bedrijven en banken. Daar zou vooral gesproken zijn over de stablecoin discussie. Ook zouden een aantal crypto bedrijven een compromis hebben voorgesteld aan de banken.
Zo werd er een grote rol voor banken in het stablecoin ecosysteem genoemd door bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan of door ook stablecoin reserves aan te houden. Het doel hiervan was om de zorgen van de bankensector weg te nemen en ook kleine banken de kans te geven op meer omzet.
Nieuwe opening voor onderhandelingen
Hoewel de sectoren op maandag niet tot een oplossing kwamen, is er toch een nieuwe opening ontstaan. Het momentum van het wetgevingsproces leek volledig te zijn verdwenen, maar komt nu toch weer op gang.
Op woensdag hielden de Democraten uit de Senaat een meeting achter gesloten deuren. Volgens de journalist Eleanor Terrett ging dit over de crypto markt structuur. Het was de eerste bijeenkomst sinds de vertraging van half januari.
Het gesprek zou volgens bronnen positief zijn verlopen en zelfs bestempeld kunnen worden als misschien wel de meest productieve bijeenkomst tot nu toe. De meerderheidsleider van de Senaat Chuck Schumer zou daar het belang van het momentum om de wet er doorheen te krijgen nogmaals hebben benadrukt.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
