De Amerikaanse cryptobeurs Coinbase heeft in het eerste kwartaal van 2026 een verlies geleden van honderden miljoenen dollars. De omzet bleef ruim onder de verwachtingen van analisten en dat heeft de koers een dreun gegeven. Toch klinkt er vanuit de top een opvallend zelfverzekerd geluid over de toekomst van het beursbedrijf.
Coinbase duikt opnieuw diep in het rood
Coinbase sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 394 miljoen dollar. Een jaar eerder maakte het bedrijf nog winst. Het is bovendien het tweede kwartaal op rij waarin de beurs in de rode cijfers eindigt.
Ook de omzet viel lager uit dan verwacht. Coinbase boekte een omzet van 1,41 miljard dollar, terwijl analisten rekenden op ongeveer 1,5 miljard dollar. Vooral de inkomsten uit transacties kregen een klap. Die daalden met 40 procent.
Volgens financieel directeur Alesia Haas waren de omstandigheden op de markt “echt zwaar”. “De totale marktwaarde van crypto en het totale handelsvolume daalden beide met meer dan 20 procent ten opzichte van het vorige kwartaal”, zei ze tijdens een toelichting op de cijfers.
Beleggers reageerden direct negatief. Het aandeel Coinbase verloor gisteren in de nabeurshandel bijna 5 procent en zakte tot onder de 184 dollar. Sinds begin dit jaar staat het aandeel ruim 14 procent lager.

Armstrong zet in op bredere financiële markt
Het bedrijf probeert ondertussen minder afhankelijk te worden van de handel in crypto. Coinbase investeert daarom in nieuwe activiteiten, waaronder voorspellingsmarkten. Ook wil het platform uiteindelijk handel aanbieden in meerdere soorten financiële producten.
“We zitten in een tussenfase waarin spot crypto zwakker presteerde, terwijl andere markten juist stegen”, zei Armstrong. “Naarmate we verder diversifiëren, zal dat zich meer in balans brengen.”
Om kosten te besparen kondigde Coinbase deze week ook een reorganisatie aan. Daarbij verdwijnen ongeveer 700 banen, zo’n 14 procent van het personeelsbestand.
Coinbase staat niet alleen. Ook concurrent Robinhood meldde vorige maand tegenvallende kwartaalcijfers. De inkomsten uit cryptohandel vielen daar bijna de helft lager uit dan een jaar geleden.
AI-rally maakt ASML waardevolste bedrijf van Europa ooit
ASML is het waardevolste beursgenoteerde bedrijf in de Europese geschiedenis geworden, gedreven door de honger naar AI-aandelen.
China trekt bijna 300 miljard dollar uit voor AI-netwerk
China investeert honderden miljarden in AI en datacenters. Het plan moet Amerikaanse technologie vervangen en innovatie versnellen wereldwijd.
Trump dreigt met vergelding tegen Iran, Nasdaq verliest 4%
De chipaandelen gingen opnieuw hard onderuit en de Nasdaq 100 verloor 4 procent. Trump dreigt Iran met een respons.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
