De Amerikaanse cryptobeurs Coinbase heeft in het eerste kwartaal van 2026 een verlies geleden van honderden miljoenen dollars. De omzet bleef ruim onder de verwachtingen van analisten en dat heeft de koers een dreun gegeven. Toch klinkt er vanuit de top een opvallend zelfverzekerd geluid over de toekomst van het beursbedrijf.
Coinbase duikt opnieuw diep in het rood
Coinbase sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 394 miljoen dollar. Een jaar eerder maakte het bedrijf nog winst. Het is bovendien het tweede kwartaal op rij waarin de beurs in de rode cijfers eindigt.
Ook de omzet viel lager uit dan verwacht. Coinbase boekte een omzet van 1,41 miljard dollar, terwijl analisten rekenden op ongeveer 1,5 miljard dollar. Vooral de inkomsten uit transacties kregen een klap. Die daalden met 40 procent.
Volgens financieel directeur Alesia Haas waren de omstandigheden op de markt “echt zwaar”. “De totale marktwaarde van crypto en het totale handelsvolume daalden beide met meer dan 20 procent ten opzichte van het vorige kwartaal”, zei ze tijdens een toelichting op de cijfers.
Beleggers reageerden direct negatief. Het aandeel Coinbase verloor gisteren in de nabeurshandel bijna 5 procent en zakte tot onder de 184 dollar. Sinds begin dit jaar staat het aandeel ruim 14 procent lager.

Armstrong zet in op bredere financiële markt
Het bedrijf probeert ondertussen minder afhankelijk te worden van de handel in crypto. Coinbase investeert daarom in nieuwe activiteiten, waaronder voorspellingsmarkten. Ook wil het platform uiteindelijk handel aanbieden in meerdere soorten financiële producten.
“We zitten in een tussenfase waarin spot crypto zwakker presteerde, terwijl andere markten juist stegen”, zei Armstrong. “Naarmate we verder diversifiëren, zal dat zich meer in balans brengen.”
Om kosten te besparen kondigde Coinbase deze week ook een reorganisatie aan. Daarbij verdwijnen ongeveer 700 banen, zo’n 14 procent van het personeelsbestand.
Coinbase staat niet alleen. Ook concurrent Robinhood meldde vorige maand tegenvallende kwartaalcijfers. De inkomsten uit cryptohandel vielen daar bijna de helft lager uit dan een jaar geleden.
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
