Het Amerikaanse Coinbase heeft in het tweede kwartaal van 2022 een verlies van 1,1 miljard dollar moeten opschrijven. Als reden daarvoor draagt het bedrijf de “snelle en woeste” dalingen van de cryptomarkt aan. Die dalingen hebben uiteindelijk ook het handelsvolume en daarmee de omzetten van Coinbase een flinke knauw gegeven.
Tweede grote verlies op rij
Het verlies van 1,1 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2022 markeert het tweede kwartaalverlies op rij voor Coinbase. Dat bedrag is ook meteen het grootste verlies sinds Coinbase genoteerd staat aan de Amerikaanse Nasdaq. Het resultaat, wat zelfs de analisten op negatieve wijze verraste, werd in de aandeelhoudersbrief van 9 augustus gedeeld.
“De huidige correcties kwamen snel en we zien dat duidelijk terug in het gedrag van onze klanten”, aldus Coinbase in de aandeelhoudersbrief. Het tweede kwartaal van 2022 was een “zwaar kwartaal” voor Coinbase, waarbij de handelsvolumes met 30 procent lager uitvielen dan normaal en de omzet uit transacties met 35 procent daalde.
“Beide statistieken zijn hevig beïnvloed door een verandering in de activiteit van onze klanten en de markt, die gedreven is door macro-economische en kredietfactoren”, zo gaat Coinbase verder. Met dat laatste doelen ze uiteraard op partijen als Celsius en Three Arrows Capital, die met hun liquiditeitsproblemen het vertrouwen in de markt een flinke knauw gaven.
Groot deel verlies door koersdalingen
Een groot deel van het verlies van 1,1 miljard dollar van Coinbase komt voort uit afschrijvingen op crypto-assets als gevolg van koersdalingen. Hiervoor moest Coinbase namelijk een negatieve som van 446 miljoen dollar opschrijven. Om de daling van de omzet op te vangen heeft Coinbase in juni al 18 procent van het personeel ontslagen en is het een stuk strenger met investeringen in de ontwikkeling van nieuwe producten.
Op dit moment ligt de prioriteit voor Coinbase bij de Coinbase Retail App, Coinbase Prime, Staking, Coinbase Cloud en andere Web3-applicaties. Vooruitkijkend geeft Coinbase aan te verwachten dat de “softe marktomstandigheden” van het tweede kwartaal ook in het derde kwartaal aanwezig blijven. Coinbase verwacht zelfs een verdere daling in het totale handelsvolume en de transacties per gebruiken.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
