Megabank JPMorgan Chase bereidt zich voor om een Bitcoin-fonds aan bepaalde klanten aan te bieden. Het wordt daarmee de nieuwste en grootste Amerikaanse bank die crypto omarmt.
Het nieuwe Bitcoin fonds
Het JPMorgan Bitcoin-fonds zou deze zomer kunnen van start kunnen gaan vertelden twee bronnen aan CoinDesk. Het institutionele firma NYDIG zal dienen als de bewaar-partner van JPMorgan, zei een andere bron.
Het fonds zal actief worden beheerd, vertelden meerdere bronnen aan CoinDesk. Dat is een opmerkelijke verandering met het passieve tarief dat wordt aangeboden door andere aanbieders zoals Pantera Capital en Galaxy Digital, waarmee vermogende klanten Bitcoin kunnen kopen via fondsen zonder het ooit zelf te bezitten. Het JPMorgan-fonds is bedoeld voor rijke particuliere klanten.
Een scherpe wending
De stap van JPMorgan markeert een scherpe wending voor de bank. De CEO van JPMorgan, Jamie Dimon, noemde Bitcoin in 2017 namelijk nog een gevaarlijke fraude. Hij zei: “Als je zo stom bent om het te kopen, betaal je er ooit de prijs voor”, zei hij destijds.
Terwijl hij al snel het woord ‘fraude’ innam en zijn retoriek heeft afgezwakt, beweerde Dimon, dat overheidsregulering van cryptocurrencies onvermijdelijk is en dat Bitcoin niet zijn ding is. Ondanks de persoonlijke minachting van de CEO, erkenden topafgevaardigden binnen de divisie Corporate and Investment Banking in februari dat de vraag van klanten de bank zou kunnen dwingen om zijn visie te veranderen.
De afdelingen investeringen, commercieel bankieren en vermogensbeheer van JPMorgan hebben geleidelijk aan hun mening bijgesteld over crypto en blockchain. De onderzoeksanalisten van de bank geven regelmatig marktinzicht over de prijs en vooruitzichten van bitcoin in rapporten die beschikbaar zijn voor klanten.
Aan de kant van Investment Banking bracht JPMorgan in maart zijn eerste crypto-investeringsproduct uit, een gestructureerde nota die verband houdt met de prestaties van bitcoin-proxyaandelen zoals MicroStrategy en Riot Blockchain. Het nieuwe product van JPMorgan zal echter het eerste zijn dat direct afhankelijk is van de prestaties van Bitcoin.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
