Ethereum lijkt na de overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen een sterkere positie te hebben verworven. Joe Lubin, CEO van blockchainbedrijf Consensys, gaf tijdens Devcon 2024 in Thailand aan dat politieke verschuivingen hoop bieden voor een positieve ontwikkeling van het Ethereum-ecosysteem.
“We leven al lange tijd in een wereld waarin de SEC de regels bepaalt,” vertelde Lubin aan Cointelegraph. “Ik ben ervan overtuigd dat dit grotendeels te wijten is aan de invloed van de progressieve vleugel binnen de Democratische Partij.”
Ethereum koers stijgt na politieke verandering
Volgens Lubin heeft de Amerikaanse overheid Ethereum jarenlang onder druk gezet, wat leidde tot onzekerheid en FUD (Fear, Uncertainty, and Doubt). Toch heeft Ethereum na de verkiezingen een indrukwekkend herstel laten zien. In de week na Trumps overwinning steeg de koers met maar liefst 23%, waarmee het zelfs Bitcoin overtrof. Hoewel Bitcoin meerdere all-time highs bereikte, lijkt Ethereum sterker te presteren.
“De recente opleving heeft Ether in een gunstige positie gebracht,” aldus Lubin. “Ethereum staat hierdoor sterker dan andere protocollen, mede dankzij de volwassenheid en omvang van zijn ecosysteem.”
SEC-conflict blijft uitdaging
Consensys heeft de afgelopen maanden te maken gehad met grote uitdagingen, voornamelijk door conflicten met de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). In oktober werd het bedrijf gedwongen om 20% van het personeel te ontslaan. Lubin beschuldigde de SEC van machtsmisbruik en stelde dat de strenge regelgeving innovatie binnen de crypto-industrie belemmert.
Met de terugkeer van Trump naar het Witte Huis op 20 januari verwacht Lubin echter veranderingen. Hij voorziet dat SEC-voorzitter Gary Gensler zijn functie zal neerleggen, waarna Mark Uyeda, een huidige SEC-commissaris, mogelijk als waarnemend voorzitter zal optreden.
“De mogelijke veranderingen in de SEC-leiding bieden hoop voor een meer ondersteunend regelgevingsklimaat,” zei Lubin. “Hopelijk veroorzaken ze geen nieuwe obstakels voor bedrijven en verloopt de overgang soepel.”
Tijdelijke actie: ontvang €25 gratis bij Bitvavo
Om de koersstijging te vieren biedt de Nederlandse crypto-beurs Bitvavo in samenwerking met Newsbit een exclusieve actie aan: alle nieuwe klanten ontvangen tijdelijk €25 gratis wanneer zij via onderstaande knop een account aanmaken en €20 storten.
Claim je €25 gratis en maak een account aan bij Bitvavo
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Bitmine doet grootste Ethereum-aankoop van 2026 tijdens pijnlijke crash
De grootste Ethereum treasury ter wereld koopt agressief bij en nadert zijn doel van 5 procent marktaandeel.
Tom Lee voorspelt Ethereum koers van $250.000 door opkomst van AI
Analist Tom Lee voorspelt dat Ethereum naar 250.000 dollar kan stijgen, gedreven door AI en bedrijven die het netwerk overnemen.
Bitmine kiest dezelfde truc als Michael Saylor om Ethereum-berg te vergroten
Bitmine wil 300 miljoen dollar ophalen via preferente aandelen om meer Ethereum te kopen en stakingactiviteiten uit te breiden.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
