De Bitcoin koers opent vandaag op 113.000 dollar, terwijl sprake is van een zeer belangrijke dag. Niet alleen krijgen we vandaag de kwartaalcijfers van enkele grote techreuzen uit de Verenigde Staten. Vandaag staat ook in het teken van een potentiële renteverlaging.
Wachten op de Amerikaanse centrale bank
Het is vandaag weer tijd voor een rentebesluit van de Amerikaanse centrale bank, en de omstandigheden waaronder zij moeten werken zijn behoorlijk ongewoon. Door het sluiten van de Amerikaanse overheid moeten ze het al weken doen zonder belangrijke economische cijfers.

Inflatiecijfers vielen mee, maar nog steeds ruim boven het target van 2 procent. Bron: Nick Timiraos/X
Afgelopen week kregen we inflatiecijfers die meevielen, waardoor ze in theorie extra ruimte hebben om renteverlagingen door te voeren. Maar belangrijke arbeidsmarktrapporten, waar de centrale bank zich de meeste zorgen over maakt, die kregen ze niet.
Naast het rentebesluit zou het kunnen dat de Amerikaanse centrale bank deze week het einde van Quantitative Tightening (QT) aankondigt. Dat is het proces waarbij ze de balans laten krimpen, wat simpel gezegd betekent dat ze assets (met name staatsobligaties) verkopen.
Dat deed de Amerikaanse centrale bank sinds 2022 om de inflatie, die destijds een gigantisch probleem vormde, af te remmen. Doordat de centrale bank geen koper meer is op de markt voor staatsobligaties, stijgen de rentes, omdat de private sector op dat moment al het aanbod moet opvangen.
Nu is de verwachting dat de Amerikaanse centrale bank dat proces binnenkort stopt. In theorie zou dat een goede ontwikkeling zijn voor Bitcoin, omdat daarmee de opwaartse druk op de rentes (en de economie) iets wegvalt.
Naast het mogelijke stoppen van QT, zoals hierboven beschreven, is de verwachting praktisch 100 procent dat de Amerikaanse centrale bank een renteverlaging doorvoert. Ook voor de laatste rentevergadering van 2025, die in december zal plaatsvinden, rekent de markt op een renteverlaging.
Wat zijn de vooruitzichten voor Bitcoin?
Hoewel de Bitcoin koers door een wat lastige fase gaat, wat de afgelopen maanden onder andere kwam door de kracht van goud, blijven de omstandigheden goed. Deze week maakten de Dow Jones, S&P 500, Nasdaq 100 en de Russell 2000 nieuwe all-time highs in de Verenigde Staten.
Zodoende kunnen we met een gerust hart stellen dat beleggers nog altijd hongerig zijn naar risico. Zolang er all-time highs worden gemaakt op Wall Street is er sprake van een gunstig beleggingsklimaat, en dat straalt ook positief af op Bitcoin.
Wat dat betreft lijkt een langere bullmarkt nog altijd het meest waarschijnlijke scenario voor de digitale munt. Tenzij er iets fundamenteel zou veranderen aan het macro-economische plaatje. Bijvoorbeeld een hernieuwde uitbraak van de inflatie, of bijvoorbeeld het definitieve breken van de Amerikaanse arbeidsmarkt.
Voorlopig lijkt daar echter nog geen sprake van.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
